آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 3)

🔷آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 3)

در این نوشته قصد داریم شما را با میزان شیوع و خط سیر افسردگی از مجموعه نوشته های آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 3) آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

🔹 شیوع و خط سیر افسردگی

میران شیوع اختلال افسردگی اساسی در طول عمر حدود ۱۶/۹ درصد تخمین زده شده است (کسلر و همکاران، ۲۰۰۳)
نتایج یک پژوهش ۱۲ ساله نشان داد که میزان شیوع یک ساله در طی این مدت برای این اختلال ۴ تا ۵ درصد است ، اما بررسی شیوع کلی در طی این ۱۲ سال نشان داد نرخ شیوع این اختلال برای مردان ۲۴/۲درصد و برای زنان ۱۴/۲ درصد است که بیش از دو برابر گزارش های قبلی بود (پتن، ۲۰۰۹)، اختلال افسردگی اساسی یک بیماری مزمن تلقی می شود، به طوری که ۸۰٪ افرادی که یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می کنند، در آینده یک دوره دیگر را هم تجربه خواهند کرد و در واقع چنین افرادی ممکن است به طور میانگین در طول زندگی خود هفت دوره افسردگی اساسی را تجربه کنند (کسلر و همکاران، ۲۰۰۳).

تعارض های خانوادگی با افزایش احتمال اختلال افسردگی اساسی در ارتباط است: زنانی که در روابط زناشویی خود تعارض هایی دارند ، احتمالا ۲۰ برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند (همن، ۲۰۰۴. ويسمن، ۱۹۸۷).

همچنین ۸ تا ۱۲ درصد زنان، دچار افسردگی پس از زایمان می شوند (هنگن، سیلور. بومن و ستین، ۲۰۰۰).

بیشترین احتمال بروز اختلال افسردگی اساسی در سن ۱۸ تا ۴۴ سالگی و کمترین احتمال بروز آن در ۶۰ سالگی و پس از آن است.

در طی یک دوره ۶ ماهه، ۵۰٪ کودکان و نوجوانان و ۲۰٪ بزرگسالان برخی از علائم افسردگی را گزارش می کنند (کسلر، اونولی، رایس مریکانگاس، ۲۰۰۱).

کودکان متولد شده پس از جنگ جهانی دوم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلال های دیگر مانند سوء مصرف مواد) هستند.

میزان شیوع

میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی در طول عمر برای زنان دو برابر مردان است. میزان اقدام به خودکشی در زنان بالاتر است ، اما در مردان احتمال خودکشی موفق بیشتر از زنان است ، زیرا آنها روش های موثرتری برای خودکشی بر می گزینند (مثلا مردان برای خودکشی بیشتر از اسلحه و یا طناب دار استفاده می کنند، در صورتی که زنان از طریق مصرف زیاد دارو یا بریدن رگ دست خود اقدام به چه کاری می کنند.)

احتمال خودکشی زنان مطلقه یا بیوه بیشتر است و کمترین احتمال آن در افراد مجرد و متاهل است ، زندگی به تنهایی یا در محیط شهری با خطر بیشتری نسبت به زندگی در محیط روستایی با با خانواده و همسر همراه است.

افرادی که در خانواده سابقه خودکشی ، الکلیسم و افسردگی دارند و همچنین کسانی که از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار نیستند ، بیشتر در معرض خطر برای ابتلا به این اختلال هستند.

به علاوه افرادی که سابقه رفتارهای خود آسیب رسان و روابط اجتماعی کمتری دارند و یا خود را سربار دیگران می پندارند , بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند .

📘 منبع: مداخلات و طرح های درمانی برای افسردگی و اختلال های اضطرابی .ص ۵۱

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *