آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 9)

آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 9)

در این نوشته ( آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 9) ) با مدل فعالسازی رفتاری آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

🔹 مدل فعال سازی رفتاری

مفهوم سازی رفتاری اخیرا در قالب مدل “فعال سازی رفتاری ” تجلی پیدا کرده است که بر تحلیل کار کردی رفتار تأکید می کند تا از این طریق مشخص شود چه چیزی رفتار یا عملکرد افسرده ساز را تقویت یا حفظ می کند.

تحلیل کار کردی ، پیشایندها و پیامدهای رفتار افسرده ساز را بررسی می کند. به عنوان مثال ، بیماری به نام علی را در نظر بگیرید که ساعت ها جلوی تلویزیون می نشیند(احتمالا یک نوع رفتار افسرده ساز).
در اینجا پیشایند چیست؟ شاید فکر بیرون رفتن از خانه و ملاقات با فرد خاصی که برانگیزاننده اضطراب است. رفتار منزوی و منفعل تماشای تلویزیون با کاهش اضطراب یا فرار از اضطراب آنی و همچنین مصون ماندن از اضطراب بعدی تقویت می شود (تقویت کننده منفی).

درمان فعال سازی رفتاری ، بر فعال سازی الگوهای پاسخ قابل پیش بینی و پاداش دهنده تر تأکید دارد تا ارتباط بین رفتار و پاداش را افزایش دهد (مارتل، ادیس و جيكوبسون، ۲۰۰۱).

📘 مداخلات وطرح های درمانی برای افسردگی واختلال های اضطرابی , ص ۵۴

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *