احساس نا امنی در رابطه

حسادت 

یک رابطه‌ی سالم، میدانی برای ناامنی و حسادت ایجاد نمی‌کند و هر جایی که این دو حس منفی وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار یک رابطه‌ی سالم را داشت. در ادامه عوامل ایجاد احساس نا امنی در رابطه را ررسی می کنیم.

باید یادآوری کنیم که ناامنی و حسادت ریشه‌هایی دارند و به خودی خود به یک رابطه‌ی شاد نفوذ نمی‌کنند. ناامنی و حسادت نتیجه‌ی خشم، اضطراب و افسردگی‌اند.

احساس نگرانی و بی‌اعتمادی در رابطه

احساس نا امنی در رابطه زمانی بوجود می‌آید که موقعیت شما در رابطه توسط شخص دیگری تهدید یا تصاحب شود. مثلا همسر شما در شغلش ترفیع می‌گیرد و حقوقش از حقوق شما بالاتر می‌رود.

این باعث می‌شود احساس کنید شما که یک مرد هستید نسبت به او در رتبه‌ی پایین‌تری قرار گرفته‌اید و از این رو نگران می‌شوید که مبادا دیگر برای‌تان احترام و ارزشی قائل نباشد. احساس ناامنی شدید، شما را از آرامش و اطمینان محروم می‌کند و به رابطه‌تان لطمه می‌زند، بنابراین باید دلیل این حس منفی‌تان را پیدا کرده و برطرفش کنید.

چه چیزی باعث احساس نگرانی و ناامنی در رابطه می‌شود؟

در ادامه لیستی از متداول‌ترین علت‌های احساس ناامنی در رابطه را برای‌تان می‌آوریم:

۱. ریشه در دوران کودکی

احساس نا امنی در رابطه گاهی می‌تواند ریشه در کودکی‌ شما داشته باشد. شیوه‌ای که در کودکی با شما رفتار می‌شده همراه شما وارد دوران بزرگسالی‌تان می‌شود. مثلا اگر به عنوان یک کودک نادیده گرفته می‌شدید، این ترس را دارید که حالا هم به عنوان یک بزرگسال شما را نادیده بگیرند.

۲. ضعف اعتماد بنفس

اگر در سالهای کودکی و نوجوانی‌تان مدام جوری با شما رفتار می‌شده که احساس کنید به اندازه‌ی کافی خوب و موفق نیستید، احساس تردید نسبت به خود را وارد سالهای بزرگسالی‌تان می‌کنید و همیشه تصور این را دارید که شایسته و کارآمد نیستید.

۳. مشکلاتی در روابط پیشین

یک رابطه‌ی بد و تلخ در گذشته می‌تواند زخمهایش را تا مدتها به جا بگذارد و احساس بی‌اعتمادی و ترس حتی بعد از پایان رابطه هم با شما باشد. خیانت دیدن باعث می‌شود به سختی بتوانید در روابط فعلی‌تان به کسی اعتماد کنید.

۴. پرورش ترس‌های غیرمنطقی

بیشتر افراد به این دلیل در رابطه‌ی زناشویی خود احساس بی‌اعتمادی مداوم دارند که ترس‌های بی‌مورد و تصورات بی‌پایه‌ای در ذهن خود تلنبار کرده‌اند. مثلا وقتی همسر شما برای یک سفر کاری از شهر خارج می‌شود، این ترس و نگرانی ول‌تان نمی‌کند که مبادا مخفیانه با کسی قرار و مدار دارد.

۵. توهم مشکلات وقتی که واقعا وجود ندارند

وقتی همسر شما به تماس‌های‌تان جواب نمی‌دهد شما تصور می‌کنید که او با عشق جدیدش است و شما را نادیده می‌گیرد، در حالیکه ممکن است او در حال رانندگی یا در یک جلسه کاری باشد. این توهم می تواند باعث ایجاد احساس نا امنی در رابطه شود.

۶. همه چیز را تمام و کمال خواستن

شما دوست دارید رابطه‌ی زناشویی‌تان کامل و بی‌نقص باشد و هر چیزی خارج از روال عادی، نگران و مضطرب‌تان می‌کند. اگر تمایل شدیدی به کمال گرایی داشته باشید یا بخواهید رابطه‌تان جور خاصی پیش برود، زمانی که اینگونه نباشد به شما احساس ناامنی خواهد داد. بنابراین می‌بینید که حس ناامنی شما لزوما ریشه در رفتارهای همسرتان ندارد بلکه بیشتر به عمق احساسات‌تان بستگی دارد.

🌸🌸خلاصه ای از لایو دیشب خانم احدی و خانم دکتر حسین زاده🌺🌺

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *