ترس و وحشت از حملات پانیک

کدام اختلال روانی انسان را در وحشت دائمی نگه می‌دارد؟

ترس و وحشت از حمله‌ای دوباره و اضطراب و نگرانی دائمی از عواقب آن، رفتاری را در فرد بوجود خواهد آورد که چنانچه کنترل نشود، منجر به اختلال اضطرابی (پانیک) می‌شود.هر فردی در طول دوران زندگی ممکن است در پاسخ به استرس ها دچار اضطراب و نگرانی شود اما مشخصه اصلی اختلال پانیک، وقوع خود به خود و غیرمنتظره حملات به صورت تجربه حمله ای احساس ترس شدید خواهد بود.

نگرانی دائمی از وقوع حمله ای دیگر باعث بروز اضطراب انتظار و پیدایش علایم رفتار اجتنابی و اختلال عملکرد در زندگی فرد مبتلا به پانیک می شود،‌ این حملات غیرمنتظره و عودکننده، دارای برخی علایم جسمی نیز است که هر فرد بیمار ممکن است یکسری از آنها را حین حمله، در زندگی تجربه کند.

تعریق، تپش قلب، تنگی نفس و احساس خفگی، درد یا احساس فشار در قفسه سینه، تهوع و ناراحتی شکمی، سرگیجه، منگی سر، گاه ضعف بدنی و تلو تلو خوردن، احساس گز گز مور مور یا احساس یخ کردگی یا داغی در بدن، احساسات غیر واقعی و یا احساس جدا بودن از محیط، ترس از دست دادن کنترل، ترس از مرگ قریب الوقوع، ترس از دست دادن کنترل و یا ترس از دیوانگی،‌ جمله علائم ابتلا به اختلال پانیک است.

نخستین حمله پانیک

نخستین حمله پانیک معمولا خود به خود است اما گاه حمله به دنبال آشفتگی، فعالیت بدنی، فعالیت جنسی یا آسیب هیجانی متوسطی روی می دهد. زمانی که حمله پانیک آغاز شد، علایم آن در عرض 10 دقیقه به سرعت تشدید می شود و از این رو فرد بیمار نمی تواند علت ترس و نگرانی بوجود آمده درون خود را بیان کند.

نظریه های روانکاوی، حمله پانیک را نتیجه دفاعی ناموفق در برابر تکانه های اضطراب انگیز می دانند. آن چه در گذشته، اضطراب هشدار دهنده خفیفی بود، به احساس فلج کننده تشویش مبدل می شود و سپس علایم جسمی کار را یکسره می کند.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *