تصمیم گیری در ازدواج

تصمیم گیری در ازدواج

بررسی ها نشان می دهد که بیش‌ترین دلیل مراجعه دختران به مرکز مشاوره، تصمیم‌گیری در ازدواج است. اتفاقی که نشان می دهد تصمیم‌گیری مسئله‌ی آسانی نیست و ذهن بسیاری از جوانان را درگیر خود ساخته است.

مهارت تصمیم گیری برای همه‌ی عمر

  • در گام اول لازم است با تصمیم‌تان روبه‌رو شوید، از آن نترسید و یا فرار نکنید. به این فکر کنید که بالاخره باید روزی با این واقعه برخورد کنید.
  • در مرحله‌ی بعدی تصمیم‌تان را به طور کامل ارزیابی کنید، چه راه‌هایی در مقابل‌تان وجود دارد؟ چگونه می‌توانید به‌گونه‌ای تصمیم بگیرید که بهترین شرایط برایتان محقق شود؟ همچنین اختیارات موجود را برای خویش مشخص کنید.
  • سپس با توجه به راه‌هایی که پیش‌روی‌تان قرار دارد، هرکدام را به طور فرضی انتخاب کنید، در این حالت چه آینده‌ای برای خود پیش‌بینی می‌کنید؟ کدام راه می‌تواند شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کند طوری که زندگی‌تان دچار آسیب نگردد؟

آینده‌نگری از جمله مولفه‌های لازم برای تصمیم‌گیری است. آینده‌نگری فرایندی ذهنی است که فرد می‌تواند به وسیله‌ی آن ارتباطی بین حال و آینده برقرار کرده و بداند که اتفاقات چگونه بر آینده‌ی او تاثیر می‌گذارد و از این طریق با برنامه‌ریزی و درک بهتری تصمیم بگیرد.

  • در مرحله‌ی بعد باید نسبت به راه‌حلی که انتخاب کرده‌اید، احساس تعهد داشته باشید و به خودتان نیز اعتماد کنید.
  • حالا می‌توانید برای تصمیمی که گرفته‌اید برنامه‌ریزی کرده و سپس به اجرای آن بپردازید.

و اما ازدواج

اگر تصمیم‌گیری‌تان پیرامون مسئله‌ی ازدواج باشد باز هم می‌توانید به روش‌های بالا متکی باشید، اما علاوه بر آن‌ها باید موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشید؛

  • اولین نکته‌ای که ورد زبان تمام کارشناسان است، توصیه به تصمیم‌گیری از روی عقل است و نه احساس.
  • فراموش نکنید شما باید تصمیم‌گیرنده باشید اما اگر این‌ دست و آن دست کنید و مدام تصمیم‌گیری‌تان را به تعویق بیندازید در نهایت دیگران به جای شما این‌کار را می‌کنند، پس تصمیم‌ بگیرید تا مورد تصمیم‌گیری دیگران واقع نشوید!
  • زمانی برای ازدواج، تصمیم نهایی را بگیرید که در جلسات خواستگاری با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ‌های متعدد با طرف مقابل به تفاهم رسیده باشید.
  • هر چه دلایل‌ منطقی‌تان برای تصمیمی که می‌گیرید محکم‌تر باشد، اعتمادتان به همسر آینده‌تان بیشتر خواهد شد. بنابراین دیر تصمیم‌ گرفتن مهم نیست، درست تصمیم گرفتن مهم است.

آیا ازدواج فقط در دوست داشتن خلاصه می شود

نه اشتباه نکنید! منظورم این نیست که بدون عشق ازدواج کنید. اما برای ازدواج، مشخصه های بسیاری در نظر گرفته می شوند که باید حتماً آن ها را بررسی کنید. عشق، احترام متقابل و حس اعتماد می تواند زمینه ساز یک زندگی مشترک فوق العاده باشد اما به تنهایی تکمیل کننده ی آن نیست. مشاوره ازدواج و انجام تست های روان شناسی شناخت هر چه بیشتر کمک خواهد کرد.

چه کسی گفته که ممکن است که مشاور ازدواج نگذارد که شما ازدواج کنید؟

از یک زوج شنیدم که می گفتند ما خیلی وقت پیش می خواستیم برای انجام تست ها اقدام کنیم ولی از ترس این که ممکن است به ما بگویید که مناسب هم نیستیم، به تعویق انداختیم، دوست من، ” مشاوره ی ازدواج یک سنجش عمیق در رابطه ی مشترک شما و همسرتان خواهد بود ” و به ” شناخت هرچه بیشتر “ می انجامد. حتی اگر ازدواجی مناسب تشخیص داده نشود، کارگاه های زوج درمانی و خانواده درمانی آماده اند تا به زوجین کمک کنند تا با برداشتن موانعی که ممکن است در زندگی مشترکشان مشکل ایجاد کنند، مسیر را هموارتر نمایند.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *