خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان از آسيب هاي مهم اجتماعي است كه با وجود پيشرفت هاي فرهنگـي و فكري، در بيشتر كشورها، حتي كشورهاي توسعه يافته و در تمامي گروه هـاي اجتمـاعي و طبقاتي ديده مي شود.

تعریف خشونت علیه زنان :

هر نوع اقدام خشونت آمیز جنســیتی كه منجر به آسیب بدنی، جنســی يا روانی زنان شود يا احتمال بروز آن زياد باشد، برای زنان رنج آور بوده يا به محرومیت اجباری از آزادی فردی يا اجتماعی آنان منجر گردد

خشونت را افراد در محيط هاي متنوعي تجربه مي كنند، به گونـه اي كـه هـم در محـيط هـاي آموزشـي و هم در محيط خانواده به كرات ديـده شـده است. همچنين فراواني ايـن آسـيب در بـين زنـان بسـي بيشـتر از مـردان اسـت.

بر پايه گزارش سازمان ملل، از هر چهار زن يك نفر در معرض آسيب خشونت قرار دارد. با افزايش دسترسي افراد به فضاي سايبري، خشونت نه تنها در جهان واقعي بلكه در جهان مجازي نيز افزايش يافته و در مقابل از دامنه روابط در جهـان واقعـي كاسـته مي شود.

یکی از مسئله های اجتماعی مهم که جامعه ما با آن درگیر می باشد، مسئله خشونت خانگی علیه زنان است.

انواع خشونت علیه زنان

از انواع خشــونت خانگی علیه زنان خشــونت فیزیکی، خشونت روانی، خشونت جنســی و خشونت اقتصادی، خشونت فیزیکی اشاره به رفتارهایی دارد که منتهی به آسیب بدنی می شود. آثار منفی ناشی از خشونت فیزیکی در مواردی همیشگی و مادام العمر هســتند.

نمونه های خشــونت فیزیکی عبارتند از زدن، بريدن و سوزاندن. خشــونت روانی شــامل آن دسته از رفتارهای خشونت آمیزی است که آزار روانی ایجاد کرده و سلامت روانی و اعتماد به نفس زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این رفتارها شامل انتقاد ناروا، تحقیر، توهین و تهدیدهای مدام به طلاق یا ازدواج مجدد میباشند.

خشونت جنسی نوع دیگر خشــونت خانگی علیه زن می باشد و عبارت است از برقراری ارتباط جنسی ناخواسته با همسر. متاسفانه خشونت جنسی در بعضی جوامع به این علت که در محیط خصوصی خانواده و از ســوی همسر اعمال میشود، دارای نوعی مشروعیت بوده و قانون و عرف نسبت به آن عکس العمل موثری نشان نمیدهند.

خشونت اقتصادی مربوط به رفتارهایی است که مشکلات اقتصادی ایجاد می کند و زنان را در تنگنای مالی قرار میدهد. این نوع از خشونت شامل رفتارهایی مانند سو استفاده مالی از همسر، خودداری از پرداخت نفقه، محروم کردن از حق دخل و تصرف در اموال شخصی و صدمه زدن به وسایل مورد علاقه او اســت.

آمار جهانی خشونت علیه زنان

یکی از نکاتی که توجه به مسئله خشونت خانگی علیه زنان را برجســته می سازد، توجه به میزان شیوع این پدیده است. پژوهش های، اشتراوس و استاین متز نشان داد که خشونت علیه زنان در میان تمام گروه های اجتماعی رخ می دهد و تنها محدود به افراد طبقات پایین جامعه و یا شرایط استثنایی نمی باشد، بلکه مسئله ایست اجتماعی که برخی از افراد جامعه به نوعی درگیر آن هســتند.

یافته های پیمایش ملی خشونت علیه زنان در آمریکا، نشان داد، حدود یک چهارم از زنان مورد مطالعه، در طول عمرشان توسط همسر خود مورد خشونت قرار گرفته اند. به دست آوردن آمار واقعی در مورد شیوع خشونت خانگی علیه زنان در داخل کشور امری دشوار است. به این علت که فرهنگ ایرانی همواره خشونت را موضوعی خصوصی در نظر گرفته و زنان قربانی این مســئله را به ســکوت و مطرح نکردن آن در عرصه عمومی جامعه ترغیب کرده اســت. همچنین منابع رســمی جامعه نیز تمایلی به جمع آوری آمار رســمی در این زمینه و اعلام آن ندارند. پیمایش قاضی طباطبایی و همکاران تنها پژوهش انجام شده در سطح ملی است که به بررسی این مساله در سراسر کشور پرداخته است.

این پیمایش نشان داد، شصت و شش درصد از زنان ایرانی حداقل یکبار، خشونت خانگی را تجربه کرده اند.

علاوه بر شــیوع قابل توجه، موضوع دیگری که ضرورت پرداختن به مســاله خشــونت خانگی علیه زنان را پررنگ تر از قبل نشــان می دهد، پیامدهای منفی این مســاله بر ســلامت جسم و روان زنان آسیب دیده اســت.

عواقب خشونت علیه زنان

بانک جهانی برآورد نمود که سالانه نه میلیون مورد معلولیت مادام العمر در نتیجه خشونت خانگی علیه زنان در سراسر جهان اتفاق می افتد. همچنین بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی خشونت خانگی علیه زنان بیش از سرطان، تصادفات رانندگی، جنگ و مالاریا عامل مرگ و میر زنان در سنین باروری بین پانزده تا چهل و چهار سال است. پیامدهای خشونت در خانواده تنها متوجه زنان نمی شود و فرزندان نیز دچار مشکلات متعدد می شوند.

فرزندان این خانواده ها حتی اگر به طور مستقیم هم درگیر رفتار خشــونت آمیز بین والدین نشوند، باز هم دچار اضطراب و استرس ناشی از تنش درون خانواده هستند. متاسفانه همسرآزاری بین نســل ها منتقل می شود و بر اساس نتایج پژوهش های انجام شــده در این حوزه کودکانی که مادران آنها مورد آزارهای فیزیکــی پدرشــان قرار می گیرند در معرض خطر بالاتری برای انتقال رفتارهای خشــونتآمیز به نســل بعــدی قرار دارند و شوهرانی که اقدام به کتک زدن زنان خود می کنند در خانواده پدری شاهد کتک خوردن مادران از پدرانشان بوده اند.

برای مقابله موثر با مسئله اجتماعی خشونت علیه زنان در خانواده، در گام نخست باید زمینه های شکل دهنده آن شناسایی شــود و به این پرســش پاسخ داده شــود که کدام عوامل زنان را در معرض خشــونت خانگی قرار می دهد و باعث می شود صدمات جبران ناپذیر روحی، جسمی و خانوادگی به ایشان وارد شود و در خروج از چرخه خشونت موفق نباشند.

آمار خشونت علیه زنان در ایران

بر اساس نتایج مطالعات در تهران و دیگر شهرهای کشور ،شیوع خشونت نسبت به  زنان در خانواده ،طیف گسترده ای از 17.5 تا 93.6 درصد  را شامل می شود. طبق گزارش رئیس انجمن ایرانی مطالعات زنان ،در ایران طبق آمارها کمتر از 35 در صد از خشونت های خانگی به پلیس گزارش داده می شود.

به نظر می رسد در ایران راهکار قانونی هنوز راه حل منتخب مقابله با خشونت نباشد . مسئله خشونت فقط مشکل فرد پرخاشگر نیستت. ظهور خشونت با اقدام به رفتارهای پرخاشگرانه پس از تجربه احساس خشم در فرد خشن از یک طرف و احساس ترس و واکنش انفعالی در فرد قربانی از طرف دیگر همراه است.

بنابراین مدیریت خشونت از یک طرف مستلزم کسب مهارت هایی برای مدیریت احساس ترس و واکنش های انفعالی  قربانی و مدیریت احساس خشم و نحوه درست ابراز آن در فرد خشن است.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *