خیانت زناشویی چرا

خیانت زناشویی

   خانواده محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی، عقلانی و عاطفی است و داشتن آگاهی از نیازهای زیستی، روانی، عاطفی و شناخت چگونگی ارضای آن‌ها و مجهز شدن به فنون شناخت تمایلات زیستی، روانی و عاطفی، ضرورتی انکارناپذیـر است .رضایـت  یک فرد از زندگی زناشویی به معنی رضایت وی از خانواده محسوب می‌شود و رضایت از خانواده به‌منزله‌ی رضایت از زندگی بوده و درنتیجه تسهیل در امر رشد، تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد بود. در این میان، بی‌وفایی و خیانت زناشویی بیشترین آسیب را به رابطه‌ی همسران وارد می‌کند و حتی می‌تواند رابطه را نابود کند . در نوشته به این موضوع می پردازیم که واقعا خیانت زناشویی چرا اتفاق میافتند و چگونه می توان بطور مناسب با آن مواجه شد.

 خیانت پیمان‌شکنی در ازدواج است. خیانت رابطه زناشویی را به تنش می‌کشد و آرامش را از زوجین سلب می‌کند. رابطه نامشروع باعث می‌شود که همسر خیانت دیده احساس تنهایی، ناامیدی و گیجی کند. برخی خیانت را به عنوان برقراری رابطه‌ی جنسی خارج از زندگی زناشویی تعریف می‌کنند و صرف علاقه داشتن را خیانت محسوب نمی‌کنند. اما واقعیت این است که رابطه عاطفی خارج از ازدواج نیز می‌تواند زندگی زناشویی  را به خطر بیاندازد و حتی بیشتر از رابطه جسمی به ازدواج آسیب بزند. رابطه عاطفی با دیگری به این معنا است که همسر خیانت‌کار دیگر توجهی به رابطه زناشویی خود ندارد. بنابراین اگر زوجین انتظارات و توقعات خود از یکدیگر را زودتر مطرح کنند و دیدگاه‌های خود درباره وفاداری به همسر و تک‌همسری را با هم به اشتراک بگذارند، ممکن است بتوانند زندگی خود را نجات دهند و از جروبحث‌های آتی جلوگیری کنند.

انواع خیانت زناشویی 

شیءگزینی و ترجیح دادن امور دیگر بر زندگی زناشویی

  همسر در این نوع خیانت در انجام وظایف زناشویی خود اهمال می‌کند و توجه خود را معطوف به علاقه‌ای خارج از حوزه زندگی خانوادگی می‌کند. این علاقه ممکن است به شیفتگی و وسواس فکری تبدیل شود.

خیانت جنسی

 یکی از زوجین اقدام به برقراری رابطه جنسی نامشروع می‌کند، البته معمولاً ارتباط عاطفی وجود ندارد و همسر خیانتکار به فرد جدید احساسی ندارد. مطالعات نشان داده است که مردان خیانت جنسی را سخت‌تر از زنان می‌بخشند. حال آن که زنان با رغبت بیشتری حاضر هستند شوهران خود را برای خیانت جنسی ببخشند، به شرط آن که عشق و علاقه نقشی در این رابطه جنسی نامشروع نداشته باشد.

رابطه مجازی

 خیانت مجازی از راه چت و ارسال پیام‌های جنسی رخ می‌دهد. ممکن است خیانت مجازی هیچ‌گاه به دنیای واقعی راه نیابد و به نزدیکی جنسی نرسد. این نوع خیانت شامل دیدن فیلم‌های مستهجن نیز می‌شود. برخی رابطه مجازی و فکر کردن به خیانت را نوعی خیانت تلقی می‌کنند.

رابطه عاطفی

در این حالت یکی از زوجین به فرد دیگری به جز همسر خود علاقمند می‌شود. این فرد غالباً همان جنسیتی را دارد که برای همسر خیانتکار جذاب است. همسر خیانتکار ساعت‌ها با تلفن با این فرد حرف می‌زند یا با او چت می‌کند. خیانت عاطفی تاثیر مخربی بر رابطه زناشویی دارد. همسری که درگیر یک خیانت عاطفی شده است، مشکلات زندگی زناشویی خود را با فرد سومی که وارد زندگی‌اش شده، در میان می‌گذارد و دیگر همسرش را محرم خود نمی‌داند. خیانت عاطفی لزوماً همراه با خیانت جنسی نیست.

خیانت زناشویی چرا اتفاق میافتد؟

    خیانت زناشویی چرا؟ خیانت به هزار و یک دلیل اتفاق می‌افتد. رضایت نداشتن از رابطه زناشویی می‌تواند دلیل اصلی خیانت باشد. عدم رضایت زمینه را برای خیانت آماده می‌کند. البته رابطه نامشروع همواره از عدم رضایت نشأت نمی‌گیرد. گاهی اوقات ناراحتی فردی عامل خیانت است و همسر خیانتکار برای تقویت اعتماد به نفس یا مهم نشان دادن خود پیمان ازدواج را زیر پا می‌گذارد. همچنین تمایل برای تجربه کردن یک رابطه جنسی جدید به خیانت منجر می‌شود. عده‌ای نیز به دلیل کمبود عاطفی دست به خیانت می‌زنند. از دلایل دیگر خیانت می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اتمام رساندن رابطه اصلی
  • اعتیاد جنسی
  • اجتناب از مشکلات فردی یا زناشویی
  • افسردگی
  • مرد بودن: احتمال خیانت مردان 80 % بیشتر از زنان است.
  • زندگی در شهرهای بزرگ: شهرنشینی احتمال خیانت را 50 % افزایش می‌دهد.
  • جوان بودن: موارد خیانت در بازه سنی 30 ـ 18 سال دو برابر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. برای افراد بالای 50 سال موارد خیانت کمتری گزارش شده است.

مراحل درمان خیانت زناشویی

بهسازی را چگونه می‌توان شروع کرد؟

اول باید تصمیمی عاقلانه گرفت. گاهی اوقات فرد تصمیم می‌گیرد از همسر خود جدا شود. گاهی هم فرد تصمیم می‌گیرد میدان را خالی نکند. حال اگر قرار بر ماندن شد، خیلی صادقانه باید فرد هم بر روی خود و هم بر روی طرف مقابل، کار کند. استرس‌ها، تنش‌ها و درگیری‌های خودش را پایین بیاورد، جو خانه را آرام نگه دارد تا مشکل برطرف شود.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که فرد باید به رفتارهای کنترلی کسی که به او خیانت شده است احترام بگذارد تا این برهه زمانی و این تنش‌های درونی طرف مقابل حل و فصل شود؛ یعنی، اگر به علت رابطه خارج زناشویی تحت کنترل همسر هستیم، باید به آن احترام بگذاریم و شرایط همسر را درک کنیم، مواردی از قبیل تماس‌های مداوم و پرسش در مورد اینکه کجا هستی؟ با چه کسی بودی؟ و مواردی از این دست، نباید فرد را عصبی کند. این افراد اتفاقا باید بدانند رعایت این نکات خودش درمان است و باعث ایجاد اعتماد در زندگی می‌شود.

  •   تصمیم عاقلانه
  •  تمام کردن رابطه با نفر سوم
  • اشتباه خود را بپذیرید ، اعتراف کنید و پاسخگو باشید
  • مواجه شدن با خشم

فردی که خیانت‌کار است باید احساسات طرف مقابل را بپذیرد و به او فضا دهد تا احساساتش را تخلیه کند. معمولا هر دو طرف بعد از این بحران تحت فشار هستند و آرزو می‌کنند که کاش همه چیز به حالت قبل بر می‌گشت و اصلا این اتفاق نمی‌افتاد، اما عبور کردن از این حالت گیجی و گنگی در زوجین حاصل نمی‌شود مگر با روبرو شدن با احساسات و سپری شدن زمان.

رفتار‌ها و احساسات ناشی از ناامنی

فرد خیانت دیده معمولا با احساسات شدیدی از ناامنی روبرو است، او می‌ترسد که همسرش باز هم به او دروغ بگوید و گاهی به قدری مشکوک است که رفتار‌هایش شبیه به افرادی می‌شود که دچار اختلال پارانویا هستند و آنها معمولا مثل یک کاراگاه رفتار می‌کنند.

  • زمان دادن به ترمیم رابطه
  • تعهد دادن
  • کارکردن بر روی رابطه (مهمترین مرحله)
  • پیدا کردن یک سیستم حمایتی

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *