درمان خیانت زناشویی

درمان خیانت زناشویی بخش دوم:

در بخش اول چرایی خیانت زناشویی مطرح گردید در این بخش درمان خیانت زناشویی را بررسی می کنیم.

نکته مهم در درمان خیانت زناشویی:

فرد بی وفا همیشه در حال مبارزه با احساس  گناه است و از انواع مکانیسم های دفاعی برای بهنجار بودن رفتار نابهنجار استفاده می کنند.

درمانگر در فرآیند مشاوره خیانت زناشویی در ابتدا بر روی کاهش و تخلیه هیجانی متمرکز می شود تا از آسیب به خود و دیگران توسط مراجع جلوگیری گردد.

یادآوری دیگر موارد مهم زندگی مانند فرزندان و اطرافیان می تواند مفید باشد.

استفاده از شیوه درمانی – EMDR درمان با حرکات چشم –

برای کاهش تنش و سطح هیجان کاربرد مهمی دارد.

درمان از طریق منابع تکمیل خود – یعنی فرد چه منبعی برایش مهم است و از این طریق وارد فاز رواندرمانی می شویم .مثلا شخصی خود مشاهده گری بالایی دارد و درمانگر تلاش می کند تا وجدان خفته وی را بیدار کند.

تعریف مشکل و سطح بندی آن از سطح ارتباط تلفنی تا رابطه جنسی که در این بین ۸ مرحله رو می شود تبیین کرد و از فرد مورد خیانت شده خواست که سطح ارتباط رو مشخص کند، این خود باعث کاهش شدت هیجان می شود.

اهداف درمان خیانت زناشویی:

فرد بی وفا برای پایان دادن این رابطه مراجعه کرده است؛ اولین گام می توانند گفتن به همسر وی باشد و به کمک مشاور راهی برای صحبت با وی در مورد خیانت زناشویی پیدا شود. اما نکته مهم این است که با توجه به بافت فرهنگی ایران نباید این کار رو سریع انجام داد . البته در زمانی که احتمال خشونت است و یا احتمال طلاق کمرنگ است نباید در این مورد صحبتی شود.

برای پایان دادن رابطه با نفر سوم از مراجع می خواهیم که فهرستی از ویژگی های منفی نفر سوم را بنویسد و هر جلسه اون رو با خودش به همراه داشته باشد. تلاش کند این فهرست گسترده تر شود و هر شب آنها را مطالعه کنند.

اما اگر زن و شوهر هر دو به خیانت زناشویی پی بردند:

همسری که خیانت زناشویی انجام داده است؛

ا-بردباری هر دو: زخم این خیانت زناشویی تا یک سال بر روی روان فرد مورد بی وفایی قرار گرفته شده، باقی می ماند. مثلا فرد بعد از یکی دو هفته به دنبال رابطه جنسی با همسرش نباشد چون مسلما تو دهنی محکمی از وی خواهد خورد. باید این رابطه حداقل 6 ماه برقرار نشود.

۲- صادق باشید؛ اما از خصوصیات جسمانی، جنسی و … فرد سوم نباید صحبت شود. اگر در حین جلسه درمان اصرار بر روی این موارد بود از فرد می خواهیم سوالات خود رو بر روی برگه بنویسد و همسر بی وفا پاسخ ها رو بر روی همان برگه بنویسد. در غیر این صورت ممکن است جلسه مشاوره از کنترل درمانگر خارج شود.

۳ -در جلسات ابتدایی فرد بی وفا همسرش را مقصر نداند؛ در چند جلسه اول مشاوره بخصوص فرد بی وفا دلیل خیانت زناشویی را همسرش نداند بلکه مسولیت رفتار خودش را بر عهده بگیرد. درمانگر می تواند در جلسات اول از بخشش درمانی استفاده نماید.

4- فرد بی وفا هرگز جزییات کامل در مورد زمان، مکان، چگونگی و … را به همسرش نگوید.

و هرگز انتظار بخشش سریع نداشته باشیم.

اما همسری که مورد بی وفا واقع شده است؛

ا-فرد خود رو قربانی خیانت همسرش می داند و در جلسات ابتدایی بهتر است از رواندرمانی حمایتی استفاده نماید.

۲ – افکار بدبینانه و پارانوئیدی وی به دلیل رفتارهای منفعلانه بعدی و احتمال خطر، باید مورد بررسی قرار گیرد.

٣-هشدار به اطرافیان درباره مراقبت از وی تا احتمال وجود آسیب کمتر شود. مثلا ممکن است تنها زندگی کند و نخواهد هیچ فردی را ببیند. مراجع را باید از این تنهایی دور کرد.

4 – تاکید بر بخشش و خطاهای انسان با توجه به بافتار مذهبی و فرهنگی مراجع

5- جداسازی بین خود و رفتار – یعنی مراجع ابراز کند که از رفتار خیانت زناشویی همسرش متنفر است یا از خود وی! |

6 از تکنیک های درمانی موج سوم رفتار درمانی هم می توان استفاده کرد.

۷ نوشتن انتظارات از فرد بی وفا، حداقل در دو صفحه و پاسخ دادن وی به فرد همسر.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *