نظریه های شخصیت

نظریه های شخصیت

در این بخش از محتوا سایت به بررسی نظریه های شخصیت می پردازیم

عملکردهای هشتگانه پروپریوم

1-حس بدنی یا نفس جسمانی (سال اول)؛

نوزادان متوجه می شوند که جسم یا بدن آنها وجود دارد، زیرا انواع مختلف احساسهای بدنی را دارند. احساس «خود بدنی » اولین جنبهٔ پروپریوم است که به وجود می آید، با این حال، تا آخر عمر باقی میماند. احساس خود بدنی نشان می دهد که چه چیزی بخشی از بدن خود فرد و، در نتیجه، نزدیک و صمیمی است، و چه چیزی جدا از او و بیگانه است. در این مرحله، گویی کودک به خود میگوید: من از محیط جدا هستم (مثلاً، انگشت خودم را گاز نمی گیرم ). طبق این اصلی، ما یک بدن داریم که گرما و نزدیکی آن به خودمان را احساس می کنیم. این بدن مرزهایی دارد که درد، زخم، لمسی، و حرکت، ما را از آنها آگاه می سازد. آلپورت، برای توضیح این جنبه ازSelf، مثال جالبی دارد: تصور کنید در داخل یک لیوان آب تف می کنید و آن را مینوشید. مشکل چیست؟ آب دهان همان چیزی است که در طول روز صدها بار قورت می دهید. اما این بار، از خود بدنی شما جدا شده و، در نتیجه، برایتان غریبه شده است.

2- هویت نفس (سال دوم)؛

در این مرحله، کودک متوجه می شود که استمرار – نفس وجود دارد، یعنی، گذشته، حال، و آیندهای وجود دارد که نفس یا خود وی در همهٔ آنها یکنواخت باقی میماند. به عبارت دیگر، کودکان متوجه می شوند که، به رغم تغییراتی که در اندازهٔ جسم و تجربه هایشان وجود دارد، همان شخصی باقی می مانند. یادگیری زبان با ایجاد هویت نفس ارتباط مستقیم دارد، کودکان این سن، اسم خود را یاد می گیرند. اسم، در احساس هویت کودکان و در کسب انواع تجربه ها، به صورت لنگرگاه عمل می کند. در این مرحله، گویی کودک به خود میگوید: من از دیگران جدا هستم (مثلاً، من مایکل هستم).

3-عزت نفس(سال سوم)؛

یعنی احساس غروری که در کودکان به وجود میآید. آنها به تدریج، متوجه می شوند که می توانند بعضی کارها را خودشان انجام دهند. در طول این مرحله، کودکان معمولاً میخواهند که کاملاً مستقل از والدین باشند. گویی کودک به خود میگوید: میتوانم بر محیط تأثیر بگذارم و آن را کنترل کنم (مثلاً، می توانم تلویزیون را روشن کنم).

نظریه های شخصیت

4-توسعه نفس (سال چهارم)؛

در طول این مرحله، کودکان معنای «مال من» را یاد می گیرند. انها متوجه می شوند که، علاوه بر بدن خود، بعضی اشیاء، اسباب بازیها، پدر و مادر، حیوانات خانگی، خواهر، برادر، و … نیز به آنها تعلق دارند. در این مرحله، گویی کودک به خود میگوید: می توانم فراتر از جسم فیزیکی خود وجود داشته باشم (مثلاً، این دوچرخه مال من است).

5- خود – انگاره (سالهای چهارم تا ششم):

در طول این مرحله، وجدان یا ضمیر به وجود می آید که نقش مرجع «من خوب» و (من بد) را برعهده میگیرد. کودکان می توانند اعمال خود را با انتظارات دیگران مقایسه کنند. همچنین، در همین مرحله است که کودکان، به تدریج، برای آیندهٔ خود اهدافی را در نظر میگیرند. در این مرحله، گویی کودک به خود میگوید: خودم را اینگونه می بینم (مثلاً، می توانم اسم رنگها را به خوبی بگویم، و از تاریکی میترسم ).

6-تفکر منطقی (سالهای ششم تا دوازدهم) ؛

در این مرحله، کودکان متوجه می شوند که «فکر کردن» وسیله ای است برای حل مسائل زندگی، به عبارت دیگر، کودکان دربارهٔ فکر کردن فکر میکنند. در این مرحله، گویی کودک پیش خود میگوید: میتوانم از عقلم استفاده کنم (یعنی می توانم منطقی فکر کنم) (مثلاً، با تکان دادن شاخه های درخت می توانم بادبادکم را پایین بیاورم).

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *