چرخه پاسخ جنسی

در بخش سوم از روابط جنسی چرخه پاسخ جنسی را مورد بررسی قرار می دهیم:

آیا با چرخه پاسخ جنسی انسان آشنایی دارید؟

چرخه پاسخ جنسی انسان شامل مراحل میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی هست که هر فردی هنگام درگیر شدن در هر نوع فعالیت جنسی اونها رو طی میکنه. در واقع از اولین جرقه های جنسی که در ذهن زده میشه و علائم جسمانی که به دنبال اون در بدن برانگیخته میشه تا رسیدن به مرحله ارگاسم و فرونشینی رو تحت عنوان چرخه پاسخ جنسی انسان می شناسیم. گاهی مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان به طور کامل طی نمیشه؛ در واقع یک یا چند مرحله از چرخه پاسخ جنسی مهار میشه؛ در این صورت کژکاری جنسی اتفاق میافته که میتونه بر رابطه جنسی بین زوجین و یا رابطه با شریک جنسی تاثیر منفی بذاره.

مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان
مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان عبارت است از :

مرجله اول:میل

اولین مرحله از چرخه پاسخ جنسی انسان با میل جنسی شروع میشه. میل جنسی با هر نوع محرکی میتونه ایجاد بشه: یک تصویر، محرک دیداری یا کلامی، یک فکر یا یک تماس فیزیکی. نوع محرک شروع کننده میل جنسی بسیار مهمه و نقش پررنگی در طی کردن مراحل داره؛ در واقع میتونه مرحله برانگیختگی رو طولانی یا کوتاه کنه و حتی اون رو قطع کنه.

مرحله دوم : برانگیختگی

در مرحله برانگیختگی جنسی فرد تحریک شده  و نشانه های بدنی تحریک و برانگیختگی دیده میشه: در مردها نعوظ اتفاق میافته و در زنها خیس شدن آلت تناسلی به وجود میاد. علاوه بر این در هر دو جنس ضربان قلب بالا میره، فشار خون افزایش مییابه و تنفس سریعتر میشه. در مردها اندازه بیضه افزایش پیدا میکنه و کیسه بیضه سفت و به سمت بالا کشیده میشه. در زنها کلیتوریس بزرگ میشه و لبهای دستگاه تناسلی داخلی دچار پرخونی و تغییر رنگ میشه و نوک پستانها برآمده میشه. در این مرحله شاهد شروع لذت جنسی هستیم. مرحله برانگیختگی میتونه از چند ثانیه تا چندین دقیقه باشه.

مرحله پلاتو:

برخی این مرحله را منفک از مرحله قبل میدونند اما در این مرحله همچنان هیجان جنسی افزایش پیدا میکنه و پیش زمینه ای برای مرحله ارگاسمه. در این مرحله زنها و مردها هیجان و لذت شدید و قوی را تجربه میکنند که میتونه از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشه. تنش عضلانی در این مرحله از آلت جنسی به سایر نقاط بدن گسترش پیدا میکنه، مثلا دست و پا.
ضربان قلب، تنفس و فشار خون همچنان افزایش پیدا میکنند. هیچ مرز مشخصی برای ورود به پلاتو و تمایز آن از مرحله برانگیختگی وجود ندارد. در پلاتو همان ویژگیهای مرحله برانگیختگی ادامه مداره، منتها شدتشون بسیار بیشتره.

مرحله سوم : ارگاسم

مرحله سوم چرخه پاسخ جنسی، ارگاسمه که کوتاهترین مرحله از مراحل4 گانه پاسخ
جنسیه. ارگاسم در مردها با انزال همراهه، ضربان قلب شدید میشه همچنین فشار خون و تنفس افزایش مییابند. در زنها انقباضات ثلث تحتانی مهبل و انقباضهای قوی در رحم مشخصه ارگاسمند. ارگاسم دقیقا اوج لذت جنسیه.
زنها و مردها به غیر از انزال تفاوتهای دیگه ای در ارگاسم دارند. برای زنها ارگاسم میتونه طولانیتر از مردها باشه، همچنین زنها قابلیت تجربه ارگاسمهای چندگانه و پشت هم رو (در صورت ادامه پیدا کردن تحریک)دارند، اما در مردها متفاوت بوده و برای داشتن فعالیت جنسی بعدی نیاز به زمان دارند؛ این فاصه زمانی بسته به عواملی در مردها فرق داشته و نمیتونیم زمان مشخصی برای همه مشخص کنیم.

مرحله چهارم: فرونشینی

در این مرحله بدن به حالت اولیه خود قبل از برانگیختگی بر میگرده. در واقع با تجربه ارگاسم بدن سریعا وارد مرحله پیش از فعالیت جنسی میشه ولی اگه ارگاسم رخ نده این فرونشینی با سرعت کم رخ میده و ممکن است تجربه خوشایندی نباشه.
مردها پس از ارگاسم یک دوره تحریک ناپذیری دارند که میتونه از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشه ولی زنها چنین دوره ای رو تجربه نمیکنند. به طوریکه با ادامه دار شدن معاشقه میتونند چندین مرتبه به اوج لذت برسند، با این حال برخی زنها بعد از مرحله فرونشینی ممکنه تمایلی به ادامه رابطه جنسی نداشته باشند.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *