گفتگوی خواستگاری

چند نكته در باره گفتگوی خواستگاری

نکاتی که باید در گفتگوی خواستگاری موردتوجه قرار داد شامل موارد زیر است:

1– سوالاتی با جوابهای توضيحی

شيوه درست پرسشگري در جلسه خواستگاري ، آن است كه سوالاتي مطرح شود كه اولا موضع انسان را لو ندهد و دوم اينكه پاسخش با بله نخير تمام نشود .

مثالي براي پسر :

پسري عقيده دارد كه حرف اول و آخر را در زندگي بايد خودش بزند ( اين فقط يك مثال است كاري به درست و غلط بودنش نداريم) اين عقيده را به دو گونه ميتواند مطرح كند الف) من اعتقاد دارم كه مدير خانه مرد است و حرف آخر را او ميزند و دختر در پاسخ يا جوابش بله است يا نخير ب) پسر: به نظر شما مديريت خانه بايد چگونه باشد؟ دختر: بايد بر اساس تفاهم و مشورت باشد پسر: آمديم و گفتگوي منطقي به نتيجه اي نرسيد ،‌آنوقت چه ؟ دختر : خب بيشتر حرف ميزنيم و با كسي كه قبولش داريم مشاوره ميكنيم پسر: اگر اين هم جواب نداد ، گاهي هست كه از نظر من حرف خودم درست است و از نظر شما حرف خودتان……..

مثالي براي دختر :

فرض كنيد دختري از اينكه همسرش با فرد نا محرمي گرم بگيرد و خواهرانه بر خورد كند متنفر است . ميتواند به دو گونه مطرح كند الف) من از اينكه همسرم با نامحرم خواه غريبه يا آشنا باز و گرم برخورد كند متنفرم . ب) به نظر شما با توجه به اينكه آداب معاشرت حكم ميكند كه انسان به گونه اي با ديگران برخورد كند كه او را متحجر و بي ادب نخوانند ، يك مرد در روابطش با نامحرم چگونه بايد باشد؟ اگر اين نامحرم آشنا بود چه ؟ فرقي بين نامحرم آشنا و غريبه هست ؟ نظر شما چيست؟

اگر چند سوال اين چنيني در گفت و گو باشد طرف مقابل مجبور است چيزي را كه اعتقاد دارد بيان كند زيرا كه نميداند موضع شما چيست؟ البته اين نوع سوال كردن هم وقت ميبرد ، يعني بايد از قبل سوالها را بر اساس معيارها تنظيم كرد .

2- ادبيات سوالها ، متفاوت با اعتقاد ما

هيچ عيبي ندارد كه دختر و پسر ادبيات سوالها را به گونه هايی تنظيم كنند كه مخالف با عقايد آنها باشد. شايد بگويند اين نوعي فريب است اما ميتواند اين نوع سوال كردن را محك زدن صداقت دانست. اگر طرف مقابل من صادق باشد برايش فرقي نميكند كه موضع اصلي من در مورد اين سوال چيست و آنچه را ميگويد كه بدان اعتقاد دارد و در دلش است .

اگر در سوال قبلي دقت كرده باشيد دختر بجاي آنكه بگويد نظر شما در مورد روابط نامحرم چيست؟

ميپرسد از آنجا كه آداب معاشرت حكم ميكند كه انسان به گونه اي رفتار كند كه آنرا بي ادب نخوانند ، يك مرد در روابطش با نامحرم بايد چگونه باشد ؟ يعني به گونه اي سوال را مطرح كرده كه انگار خودش با باز بودن رابطه مشكلي ندارد . حالا اگر پسر پاسخ دهد كه روابط بايد باز و صميمي باشد از دو حالت خارج نيست يا واقعا عقيده خود را گفته يا حدس زده كه شما به روابط باز عقيده داريد و طبق نظر شما پاسخ داده كه اين نوعي عدم صداقت است و زندگی با چنين فردي به درد نمي خورد زيرا كه صداقت بزرگترين سرمايه زندگي مشترك است .

3- تنظيم زمان گفت و گو به اندازه فهم معيارها و روحيه هاي يكديگر

از طولاني شدن جلسات گفت و گو نترسيد.

4- تبادل احساسات ممنوع

نه خودتان از عبارات احساسي و عاطفي استفاده كنيد و نه گول جمله هاي احساسي طرف مقابل را بخوريد . كاملا جدي و منطقي صحبت كنيد.

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *