علامت نشان دهندۀ یک ارتباط سالم:

     1-گفت وگوی بین شما خوب پیش می رود:

گفت وگو یکی از ابزارهای حیاتی برای ارتباط سالم است.
از این طریق شما می توانید نیازهای خود را به طرف مقابل خود ابراز کرده و متوجه شوید که طرف شما چه نیازی دارد که بتوانید در رفع آن اقدام کنید.
اگر نتوانید نیازهای ذهنی، روانی، عاطفی و جسمی خود را به طرف مقابل گفته؛ یا او گوش شنوایی برای شما نداشته باشد؛ احتمالاً ارتباطتان به سمت شکست پیش می رود.

      2.شما این آزادی را دارید که به علایق متفاوت خود بپردازید:

یکی از علائم ارتباط سالم این است که اعتماد به خوبی شکل گرفته باشد به صورتی که طرف مقابل شما نیاز نداشته باشد تا شما را مرتب کنترل کند یا همۀ اوقاتش را با شما بگذراند.
شما می توانید با دوستانتان بیرون رفته و فعالیت هایی داشته باشید که طرف مقابل شما به آنها علاقه ای ندارد. همچنین نگران خیانت در رابطۀ با شما نیست.

     3. همکاری برابر و متقابل در رابطه وجود دارد:

این احساس که شما هر دو به شکلی برابر با هم همکاری دارید حتی اگر این همکاری به شیوه های متفاوت باشد، در ارتباط بسیار مهم است. برای مثال ممکن است یک طرف حمایت عاطفی را ایجاد کرده در حالی که طرف دیگر حمایت مالی را ممکن می سازد. اما هر قدر بیشتر دو طرف احساس کنند که با هم به سمت خلق یک زندگی قوی‌تر پیش می روند، ارتباط سالم آنها از قدرت بیشتری برخوردار است.

     4-شما و طرف مقابلتان ذهن آگاهی را تمرین می کنید:

ذهن آگاهی به شیوه های مختلفی به دست می آید؛ ولی اگر شما و طرف مقابلتان اهمیت حضور در لحظه را درک می کنید، نشانه ای از سلامت ارتباط شما است.
پژدهشگران در یک مطالعه در مورد رابطۀ بین ذهن آگاهی و میزان رضایت از ارتباط، دریافتند که ذهن آگاهی با فشار روانی کمتر و نگرش مثبت در ارتباط، حتی بعد از یک تعارض، رابطۀ مستقیم دارد.

     5-شما می توانید مطالب خود را به شیوه های متفاوتی بیان کنید:

در یک ارتباط سالم، رابطۀ جنسی فقط به پیوند فیزیکی دو بدن اطلاق نمی شود. این حالت می تواند در لمس های سادۀ فیزیکی، کلمه های ملایم، لبخند های با هم و لحظه های شاد کوچکی باشد که کیفیت متفاوتی را در ارتباط شما دو نفر خلق می کند. کیفیتی که خواهان آن هستید.

     6-طرف مقابل شما به نیازهای شما حساس است:

شما می توانید نیازهای خود( حتی نیازهای عاطفی ) را به طرف مقابلتان بگویید.
او به شما گوش می دهد و راهی برای محقق ساختن نیازتان پیدا کرده یا کمک می کند تا شما خودتان نیاز خود را محقق سازید.

      7-عادلانه با هم جنگ می کنید:

زمانی که در یک ارتباط سالم مخالفتی وجود دارد، طرف مقابل شما به آنچه شما می گویید گوش فرا می دهد و دربارۀ نظرهای خود گفت وگو می کند. شما هر دو، فرصت گفت و گو و توضیح دیدگاه های خود را دارید. بعد از این که نظر خود را به هم گفتید، هر دو با هم به دنبال پیدا کردن راه حل هایی که در حالت ایده آل نیازهای هر دوی شما را برآورده سازد، خواهید بود.

      8- طرف مقابل شما به زندگی روزانۀ شما علاقه نشان می دهد:

«خیلی خوبه؛ عزیزم!» عبارت مناسبی برای نشان دادن علاقۀ پر شور شما به طرف مقابلتان نیست. افرادی که در یک ارتباط سالم به سر می برند، می دانند که این کار تلاش بیشتری را می طلبد. توجه فعالانه به طرف مقابلتان و پرسیدن سؤال هایی در مورد زندگی روزانه، نشان می دهد که شما به او اهمیت می دهید.

    9-شما و طرف مقابلتان، هردو مسئولانه برخورد می کنید:

افرادی که در یک ارتباط سالم به سر می برند، در ارتباط خود، همان‌گونه عمل می کنند که در دیگر موقعیت ها، آنها خود را مسئول اعمال خود دانسته و برای حل مشکلات اقدام می کنند.

اگر چالشی به وجود آید هر کدام از طرفین در این چالش سهمی دارند.

به طرف مقابل خود بگویید که عذرخواهی می کنید اگر با حرف های خود در هنگام چالش باعث جریحه دار شدن احساسات او شده اید و به او یادآوری کنید که شما به او اهمیت داده و عاشقش هستید.

      10-شما باعث ترقی یکدیگر می شوید:

وقتی که شما در یک ارتباط سالم قرار دارید، یک علامت خوب این است که طرف مقابلتان، شما را حمایت کرده و کمک می کند تا اگر خلق و خوی شما خوب نیست، بهتر شوید. او شما را تشویق می کند، توانمندی شما را به شما یادآوری می کند، اجازه می دهد تا نگرانی هایتان را با او در میان بگذارید و کمک می کند تا ترس هایتان کمتر شود. در یک ارتباط سالم، طرف مقابل شما خاطرنشان می کند که شما قادرید هرکاری را انجام دهید و او به شما کمک خواهد کرد.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *