سکستراپی

ازدواج یکی از مهمترین اشکال حمایت اجتماعی برای بزرگسالان است و به عنوان سنگ بنای اولیه تشکیل خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. یک ازدواج موفق و داشتن رضایت در زندگی زناشویی از عوامل مهم در بهداشت روانی جامعه محسوب می‌شود. در مقابل چنانچه زندگی مشترک شرایط مساعدی را برای ارضای نیازهای زوجین ایجاد نکند، نه تنها بهداشت روانی محقق نمی‌شود بلکه اثرات منفی بسیاری به دنبال دارد. رضایت جنسی از عوامل اصلی رضایت از رابطه و یکی از شاخص های مهم ازدواج موفق، بقا و سلامت خانواده است. سکستراپی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند رضایت جنسی را افزایش دهد.

رضایت جنسی چیست؟

اثرات عدم رضایت جنسی بر زندگی فرد

     رضایت جنسی احساس خوشایندی است که فرد از نوع رابطه جنسی دارد. پژوهش ها نشان داده که رضایت جنسی برای یک رابطه صمیمی، حیاتی است؛ تا جایی که آنرا عامل شکست یا موفقیت رابطۀ زوجین می‌دانند.

نارضایتی از رابطه جنسی می‌تواند به مشکلات عمیق در روابط زوجین، ایجاد تنفر، دلخوری، حسادت، رقابت، حس انتقام گیری، تحقیر، نبود اعتماد به نفس و مانند آن منجر شود. این مسائل به واسطه تنش ها و اختلافات، تقویت شده و به تدریج شکاف بین همسران را عمیق تر می‌سازد (ترودل، 2002). همچنین براساس پژوهش های انجام شده محققان بر این باورند که نگرش‌ها، ترس‌ها يا خاطرات افراد، از عوامل زيربنایی مشكلات جنسی است. افرادی كه مشكلات جنسی دارند، معمولاً اعتماد به نفس پایینی داشته، مضطرب و نگران تر هستند .

تاریخچه درمان های جنسی

 درمان جنسی در دهه ۱۹۶۰، زمانی متولد شد که پیشگامان تحقیقات جنسی، ویلیام مارش و ویرجینیا جانسون نشان دادند ترکیبی از آموزش جنسی، ماساژ کامل بدن و تکنیک های خاص عشق ورزی می تواند بسیاری از مسائل جنسی را حل کند.

در درمان جنسی، از روان درمانی به روش گفتگو و ارائه تمرین های جنسی به زوج استفاده می شود.

از روزهای اول شروع، این حوزه به عنوان ابزاری برای درمان و سرکوب انحرافات جنسی استفاده می شد. اما از آن زمان تا به حال چیزهای زیادی عوض شده است و امروزه این روش به زوج هایی توصیه می شود که به دنبال زندگی جنسی شادتر و باکیفیت تری هستند.

هر چند موضوع رابطه جنسی هنوز هم بین بسیاری از افراد و زوجین – مخصوصاً در ایران – تابو محسوب می شود، اما مشاور جنسی به افراد کمک می کند که بر این دیدگاه غلبه کنند و به موضوع به شکل مولدتر و بهتری رسیدگی کنند.

چرا مشاوره جنسی اهمیت دارد؟

     رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی انسان است و تاثیر زیادی در سلامت روان، ارتباطات عاطفی و روابط اجتماعی او دارد. یک رابطه جنسی موفق و با کیفیت سهم زیادی در رضایت از زندگی شخصی و مشترک فرد دارد.

در همین رابطه سکس تراپی به افراد و زوجین کمک می کند که عوامل موثر در رسیدن به رضایت جنسی و رابطه خود را کشف کنند و بر مشکلات جسمی و عاطفی ناشی از اختلالات جنسی فائق آیند.

از این رو، این روش درمانی می تواند بسیاری از مشکلات زناشویی و مسائل مربوط به رابطه جنسی (میل بالا یا پایین) را برطرف کند و حتی از اینکه ازدواجی به مرحله طلاق برسد، جلوگیری کند(طبق آمارها، بسیاری از طلاق ها در ایران به خاطر مشکلات جنسی و نارضایتی جنسی طرفین از یکدیگر می باشد).

تفاوت بین سکستراپی و زوج درمانی

مشاوره خانواده یا زوج درمانی در واقع یک نوع روان درمانی می باشد که به تمام زوجین در شناخت و حل اختلافات و بهبود رابطه‎شان کمک می کند. از طریق زوج درمانی، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد ارتقا و بهبود رابطه با همسرتان یا حتی جدایی از او بگیرید.

حل اختلافات زناشویی یکی از کارکردهای مشاوره خانواده است. کلید حفظ یک واحد خانواده موفق این است که اعضای خانواده نیاز های یکدیگر را تشخیص دهند و بین نیازهای خود و نیازهای دیگران تعادل ایجاد کنند.

مشاوره خانواده نوعی روش درمانی است که به نیازهای افراد در چارچوب خانواده توجه دارد و سعی می کند با ترکیب نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر را ایجاد کند.

بنابراین، هر نوع مشکل خانوادگی در چارچوب این نوع مشاوره قرار می گیرد. در واقع زوج درمانی، به مسائل جنسی زوجین کاری ندارد.

در سکستراپی معمولا مسائل عشق ورزی، مشکلات جنسی، آموزش جنسی، بهداشت جنسی، و تفاوت در میل به رابطه جنسی موضوع صحبت و شکایت است.

در جلسات روانشناسی مشکلات جنسی چه اتفاقی می افتد؟

جلسه اول مشاوره روانشناسی جنسی به بررسی کامل و دقیق گذشته و وضعیت فعلی مشکلات جنسی می گذرد.

اگر زوج باشید، معمولا این طور بهتر است که همسرتان نیز در جلسات شرکت کند. درمانگر به زوج کمک می کند که با یکدیگر در مورد مسائل جنسی خود حرف بزنند و ریشه مشکل را ارزیابی می کند.

سکستراپی

معمولا زوج ها به دلیل خشم، ناامیدی، آسیب، اتهام زنی، اجتناب و دعواهای مداوم نمی توانند بر سر موضوع مهمی مانند رابطه جنسی حرف بزنند و روی موضوع توافق کنند.

تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از افراد به طور متوسط شش سال صبر می کنند تا درصدد دریافت کمک برآیند.

پس از ریشه یابی مشکل، در جلسات مشاوره تمریناتی به زوج داده می شود تا در خانه انجام دهند، از جمله:

  • تمرینات ارتباط با همسر
  • انجام تکنیک های ذهن آگاهی، کند کردن حرکات و تمرکز بر احساس در زمان رابطه جنسی
  • مطالعه و مشاهده ویدئوهای آموزشی در مورد سلامت جنسی
  • تغییر نحوه رفتار با همسر چه به لحاظ جنسی و غیر جنسی

برای درمانگر جنسی حرف زدن در مورد رابطه جنسی عادی است و درمانگر می بایست بتواند در مورد این روابط عادی و بدون قضاوت در مورد مراجعه کننده، برخورد کند.. با وجودی که حرف زدن در مورد هیچ چیزی ممنوع نیست، بسیاری از زوجین از کوچک ترین اشاره به مسائل جنسی ابا دارند.

الفاظ خاص

نیازی نیست از الفاظ خاصی برای توضیح خواسته هایتان استفاده کنید.

درمانگر می داند که شما چقدر از حرف زدن درباره این موضوع با همسرتان و با همراهی یک غریبه در اتاق احساس اضطراب دارید. بنابراین، به شما حس راحتی می دهد و شما را در حرف زدن در مورد رابطه جنسی هدایت و حمایت می کند.

اضطراب اولین دلیل پرهیز از مراجعه برای کمک است. ترس از رو به رو شدن با مشکل به قدری قوی است که زوج هر روز فکر دریافت مشاوره را به تاخیر می اندازند. اما مطمئن باشید، با مراجعه به درمانگر می توانید زندگی مشترکتان را نجات دهید.

چه مشکلاتی در سکستراپی حل می شود؟

طبق گزارش‌هایی که روانشناسان و مشاوران حوزه خانواده مطرح می‌کنند، بسیاری از مشکلاتی که زوجین را به کلینیک های مشاوره می‌کشاند، مشکلات جنسی است. حتی ممکن است در مواردی شکایت آنها از مسائل دیگری باشد و از ریشه مشکلات خود غافل باشند. آمارهای در این زمینه حاکی از آن است که میزان طلاق در جامعه به سرعت در حال افزایش است. طلاق عوامل مختلفی دارد؛ اما براساس گزارش های فعالین این حوزه یکی از مشکلات عمده در بین افراد متقاضی طلاق، عدم رضایت کافی از روابط جنسی است. این امر می‌تواند لزوم استفاده از خدمات مشاوره جنسی را روشن تر سازد.

سکستراپی

با توجه به آنچه گفته شد آموزش مهارت های جنسی می‌تواند موجب افزایش رضایت جنسی، بهبود روابط زناشویی و در بسیاری از مواقع مانع روابط فرازناشویی و طلاق شود. 

سکستراپی به کمک چه کسانی می‌آید؟

شاید تصور بسیاری از افراد این باشد که سکس تراپی فقط محدود به افرادی که دچار مشکلات جنسی هستند، می‌شود.

این در حالی است که تمام افراد جامعه می‌توانند برای آموزش جنسی، یادگیری روش های افزایش لذت از زندگی جنسی و عمیق تر شدن رابطه خود به سکس تراپیست مراجعه کنند.

یک رابطه جنسی خوب علاوه بر این موارد، برای سلامتی، افزایش طول عمر، پایین آوردن احتمال سرطان نیز می‌تواند مفید باشد.

چه افرادی نیاز بیشتری به سکستراپی دارند؟

افرادی که به نوعی از مشکلات زیر رنج می‌برند، به سکستراپی نیازمندتر هستند:

  • میل جنسی پایین
  • عدم توافق زوج بر سر دفعات و فواصل رابطه جنسی
  • نیاز زن به رسیدن به اوج لذت جنسی یا تجربه آن برای اولین بار
  • انزال زودرس
  • رفتارهای جنسی وسواس گونه و تکانه ای
  • تمایلات یا انحرافات جنسی غیرمعمول
  • رابطه جنسی دردناک
  • واژینیسموس
  • مسائل مربوط به تجربیات ناخواسته جنسی در گذشته
  • اختلالات نعوظ
  • تاخیر در نعوظ
  • مشکل در تکنیک
  • اعتیاد به رابطه جنسی یا فیلم های مستهجن
  • زندگی جنسی سرد و یکنواخت
  • عدم تمایل جنسی به همسر
  • تحریک نشدن
  • عدم رعایت بهداشت فردی توسط همسر
  • فقدان کامل تمایل به برقراری رابطه جنسی
  • انواع فانتزی های غیرمعمول و فتیش های جنسی

– افرادی که مقاربت دردناک دارند. کسانی که با کمبود میل جنسی مواجه هستند یا صمیمت در ارتباط زناشویی آنها از میان رفته است.

– افرادی که دچار زودانزالی، دیر انزالی یا عدم نعوظ موقعیتی هستند و افرادی که در رسیدن به ارگاسم ناتوانند.

– افرادی که از هویت جنسی خود اطمینان نداشته باشند و یا دچار انحرافات جنسی باشند.

سکستراپی

بیان مشکلات جنسی

ممکن است بسیاری از افراد از اینکه مستقیماً مشکلات جنسی خود را بیان کنند، احساس شرم داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود مشکلات خود را در قالب اضطراب، افسردگی ، مشکلات خواب و غیره بیان کنند. این افراد نیز با مراجعه به مراکز سلامت روان و کمک متخصصین می‌توانند از ریشه مشکلات خود آگاه شوند و برای درمان آن اقدام کنند.

ذکر این نکته خالی از اهمیت نیست که خیلی از زوجین ممکن است در دوره هایی از زندگی خود دچار یک یا برخی از مشکلات فوق شوند، اما باید توجه داشت که بسیاری از مشکلات جنسی ریشه روان‌شناختی و روانشناسی دارند و سکستراپی می‌تواند به خوبی به کمک آنها بیاید.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *