آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 4)

آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 4)

در این نوشته ( آشنایی با اختلال افسردگی (بخش 4) ) عوامل ژنتیکی در افسردگی را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

🔹 عوامل ژنتیکی / زیستی

احتمال ارثی بودن افسردگی بین ۳۷ تا ۶۶ درصد برآورد می شود، در حالی که افسردگی زودهنگام را بیشتر به عوامل ارثی نسبت می دهند (سالیوان، نیل و کندلر، ۲۰۰۰).

احتمال بروز اختلال افسردگی اساسی در دوقلوهای تک تخمکی ۵۰٪ است، در صورتی که این احتمال در دوقلوهای دو تخمکی ٪۳۵ می باشد (کالر، موال و فارمر، ۱۹۹۵ ).

کندلر، نیل، کسلر، هیث و ایوز (۱۹۹۲) احتمال وراثتی بودن اختلال افسردگی اساسی را حدود ۳۹٪ تخمین زدند که حاکی از نقش برخی عوامل زیست شناختی در ابتلا به این اختلال است، اما عوامل دیگری را هم مطرح کرده اند (مثلا، رویدادهای زندگی، سابقه رشدی و مهارت های مقابله ای) که البته نسبت به عامل وراثت اهمیت بیشتری دارند.

افسردگی زودهنگام با سابقه افسردگی در خانواده فرد مرتبط است که نشان دهنده حضور پررنگ عوامل ژنتیکی در این نوع افسردگی است (نیرنبرگ و همکاران، ۲۰۰۷).
تعامل عوامل ژنتیکی با عوامل اجتماعی سبب می شود که افراد در خطر ژنتیکی بالاتر، به احتمال بیشتری بعد از تجربه یک رویداد استرس زا در طول دوره کودکی به افسردگی دچار شوند.

این تأثیر گذاری متقابل از مدل استرس – آسیب افسردگی حمایت می کند (کندلر، کسلر و همکاران، ۱۹۹۵؛ کندلر، والترز و همکاران، ۱۹۹۵).

📘 منبع: مداخلات و طرح های درمانی برای افسردگی واختلال های اضطرابی , ص ۵۱

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *