حساسیت نوجوان به روابط عاطفی با فرزند کوچک تر

حساسیت نوجوان به روابط عاطفی با فرزند کوچک تر

شاید تا کنون این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه حساسیت نوجوان به روابط عاطفی با فرزند کوچک تر خود شده اید که نسبت به روابط عاطفی شما با فرزند کوچک ترحسّاس شده است؛ چگونه باید با او برخورد کنیم؟

در جواب به این سوال باید گفت نوجوانی برزخ زندگی است. از زمان به دنیا آمدن کودک تا سیزده سالگی، دوران کودکی و از این سن تا هفده سالگی، دوران نوجوانی می‌باشد. این دوره، دوره‌ی تحوّل و تغییر است. کارشناسان حوزه‌ی تربیتی معتقدند که یکی از حسّاس ترین دوران زندگی دوران نوجوانی است. اگر والدین در این دوره به نیازهای نوجوان توجّه نداشته باشند؛ ممکن است بسیاری از مشکلاتِ دوره‌ی بزرگسالی و جوانی در آن کلید بخورد؛ لذا والدین باید با هوشیاری، تیزبینی، آگاهی و بصیرت بتوانند در دوران نوجوانی با فرزند خود برخوردهای مناسب داشته باشند. ترشّحات هورمون های خاص دوره‌ی نوجوانی، آستانه‌ی تحمّل نوجوان را پایین آورده و او را پرخاشگر و هیجانی می‌کند.

با رسیدن به سنّ نوجوانی ویژگی هایی در آنها به وجود می‌آید که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

الف.عدالت خواهی

نوجوان در این سن رفتارهای دیگران را زیر ذرّه بین می‌برد، دقّت او نسبت به محیط بالا می‌رود و توقّع و انتظار او افزایش پیدا می‌کند. بر اساس روایات، عدالت یعنی” وضع الشیء فی موضعه”؛ “هر چیزی سرجای خودش قرار بگیرد”. نوجوان دوست دارد هر چیزی در جای خودش و رفتارها درست و مناسب باشد. او با دیدن تفات میان خودش و دیگر فرزندان، سریع اعتراض می‌کند؛ لذا والدین باید عدالت را میان فرزندان رعایت کنند و نوجوان را به دلیل بزرگ شدن از ابراز عاطفه محروم نکنند.

 

حساسیت نوجوان به روابط عاطفی با فرزند کوچک تر

ب. احساس شخصیّت کردن

نوجوانان دوست دارند که شخصیّتشان حفظ شود. تحقیر کردن و تهمت بی عرضگی و بی نظمی زدن به نوجوان، شخصیّت او را خدشه دار می‌کند. همچنین نصیحت کردنِ نوجوان، نباید در جمع صورت بگیرد. والدین نباید نقش قاضی را برای بچّه های خود بازی کنند. در واقع پدر و مادر در خانه دائم در معرض نگاه فرزندان هستند؛ بنابراین آنها نباید بین فرزندانشان مقصّر تعیین کنند و در زمان اختلاف فرزندان، دست به قضاوت بزنند. اگر والدین در قضاوت، فرزند بزرگ را مقصّر بدانند، در واقع با این کار شخصیّت او را از بین می‌برند.

مورد اهانت واقع شدن شخصیّت نوجوان، پیامدهای زیادی به همراه دارد؛ از جمله:

1. در روایتی از امام هادی علیه السّلام آمده است: افرادی که احساس کمبود شخصیّت کنند، در آینده شرور می شوند.

2. حضرت امیرالمومنین علیه السّلام فرمودند:”من کرمة علیه نفس و هانت علیه شهوات”؛ اگر کسی احساس کرامت کند، به دنبال لذّت جویی های بیهوده نمی رود”؛ امّا اگر کسی دچار بی شخصیّتی شود، به راه های اشتباه کشیده می‌شود و به دنبال لذّت جویی های حرام می‌رود. لذا والدین باید دقّت کنند کرامت فرزندان، در همه‌ی مراحل زندگی، به خصوص در دوره‌ی حسّاسِ نوجوانی، حفظ شود.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *