خجالت زنان از رابطه جنسی

خجالت زنان از رابطه جنسی در ابتدای زندگی زناشویی امری طبیعی است که به مرور باید از بین برود. تداوم شرم و خجالت زنان در رابطه زناشویی باعث بروز دلسردی و پایین آمدن کیفیت رابطه می‌شود. همچنین رضایت زناشویی را از بین می‌برد. پس نحوه مدیریت شرم در رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است. این شرم و خجالت به قدری است که زن توانایی لذت بردن از رابطه جنسی را ندارد.
لازم به ذکر است مشکل کمبود میل جنسی در زنان نیست، بلکه تنها از برقراری رابطه جنسی شرم دارند. گاهی زنان دوست دارند به همسر خود حرف‌هایی بزنند یا رفتار خاصی داشته باشند. این زنان توانایی بیان خواسته و نیازهای خود یا فانتزی‌های جنسی خود را ندارند. آن‌ها معمولا این مشکل خود را با کسی مطرح نمی‌کنند.
دلایل خجالت زنان از رابطه جنسی خجالت زنان از نزدیکی می‌تواند بر اساس موقعیت فرهنگی یا زمانی متفاوت باشد، که در ادامه به آن می پردازیم:

1. تأثیر فرهنگ

در کشورهایی مانند ایران، زنان را به داشتن حجب و حیا تشویق می‌کنند. در این فرهنگ‌ها زنان از داشتن رابطه جنسی یا صحبت کردن درباره آن شرم دارند. این طرز فکر در آن‌ها شکل می‌گیرد که راحت بودن در رابطه جنسی در تضاد با حیای زنانه است. در واقع به نوعی لذت جنسی را برای زن ندانسته و آن را مختص مردان می‌دانند. تبعیض جنسیتی که از طرف فرهنگ بر زنان جامعه اعمال می‌شود آن‌ها را با نوعی نابرابری در رابطه رو به رو می‌کند.

2. عدم داشتن اعتماد به نفس

نگرانی شدید از ارزیابی منفی توسط همسر منجر به عدم اعتماد به نفس در برخی از زنان می‌شود. چرا که تصور می‌کنند برای داشتن یک رابطه جنسی موفق باید بدنی زیبا داشته باشند حال آن که کلید داشتن یک رابطه خوب پذیرفتن بدن خود همان گونه که هست، می‌باشد. در واقع تصویری که زنان از بدن خود دارند در تمایل به داشتن رابطه تاثیر می‌گذارد. زنان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، با نگاه منفی به بدن خود ایرادهای غیر واقعی را در ذهنشان پرورش می‌دهند.

 3.ترس از قضاوت شوهر

گاهی خانم‌ها می‌ترسند که راحت بودن با شوهر و بیان فانتزی‌های جنسی خود باعث می‌شود که مورد قضاوت منفی از طرف شوهر خود قرار گیرند. و یا این که نسبت به گذشته آن‌ها مشکوک شوند.

4. زایمان

خجالت زنان در رابطه جنسی ممکن است به دنبال زایمان و تغییراتی که در بدن زن ایجاد می‌شود مانند چاق شدن و یا ترک‌های زایمان رخ دهد. در واقع تصویری که از بدن خود دارند تغییر کند که تداوم این نارضایتی منجر به افسردگی و پایین آمدن عزت نفس در آن‌ها می‌شود.

تأثیر خجالت زنان از رابطه جنسی

اغلب شرم و خجالت زنان در اولین رابطه جنسی امری طبیعی است اما اگر این خجالت اگر روابط بعدی نیز وجود داشته‌باشد در روند شروع رابطه زناشویی و ادامه‌ی آن اختلال ایجاد می‌کند. لازم است در اولین رابطه جنسی هر دو زن و مرد به خوبی عمل کنند تا روابط بعدی تحت تأثیر قرار نگیرد. معمولا شرم در زن مانع خیال پردازی جنسی و بالا رفتن میل جنسی می‌شود. در حالی که خیال پردازی روند طبیعی در رابطه می‌باشند. در واقع حس شرم روی خیال پردازی‌های جنسی تاثیر می‌گذارد. زنان خجالتی به جای این که در رابطه احساس مثبتی داشته باشند، به افکار منفی دامن می‌زنند که به بی میلی جنسی در زنان منجر می‌شود. تداوم افکار منفی ممکن است منجر به وسواس فکری نیز شود. در نهایت زن و مرد از رابطه زناشویی که لازمه ازدواج است لذت نبرده و منجر به سردی روابط و مشکلات زناشویی می‌شود. بهتر است زوجین قبل از بغرنج شدن مسئله در صدد حل آن با استفاده از مشاوره جنسی و یا استفاده از راهکارهای کاهش خجالت در رابطه بر آیند.

فانتزی شهوانی یا خیال پردازی جنسی (sexual fantasy)

به هر گونه فکر، رویا یا داستان با محتوای جنسی گفته می‌شود که در ذهن ایجاد می‌شود. خیال پردازی جنسی پدیده‌ای کاملا متداول است. اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 80% مردان و زنان در زندگی خود خیال‌ پردازی جنسی را تجربه می‌کنند. پس وجود این تخیلات به تنهایی نمی‌تواند به عنوان یک ناهنجاری یا اختلال شناخته شوند و امری شایع و طبیعی است. اما همین خیال پردازی ها می توانند منشا روابط ناسالم نیز باشند.

منشا خیال پردازی جنسی چیست؟

به طور کلی خیال‌پردازی و رویاهای هر کس از امیال و آرزوهایش ناشی می‌شود. یعنی اول میل جنسی ایجاد می‌شود و پس از آن خیال‌پردازی جنسی به جهت ارضا آن شکل می‌گیرد. بنابراین باید انتظار داشت که هر فردی به طور طبیعی در دوره نوجوانی به واسطه ایجاد میل جنسی، شروع به تصور داستان‌ها و خیال‌پردازی‌های جنسی کند. سن فرد، سابقه رابطه جنسی، استفاده از فیلم‌های هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) و قدرت تخیل فرد همگی بر روی میزان، شدت و نوع خیال‌پردازی‌های جنسی تاثیرگذار است.

محتوای خیال پردازی های جنسی چیست؟ا

فراد مختلف به واسطه نوع گرایش جنسی و علائق مختلف در تحریک جنسی به رویاپردازی مشغول می‌شوند. تخیلات جنسی در زنان و مردان تفاوت‌های خاصی دارد. معمولا زنان در رویاهایشان جذاب بودن برای دیگر مردان و داشتن رابطه با افراد مشهور را تصور می‌کنند در حالی که مردان ممکن است در تخیلاتشان رابطه با زنان مختلف، رابطه جنسی به زور و رابطه دهانی را بیشتر تصور کنند.
این که محتوای این تخیلات چه باشد به تحریکات قبلی مانند رابطه جنسی قبلی و تماشای فیلم‌های پورنو بستگی دارد. برخی نیز به تصور روابطی می‌پردازند که در جهان واقعی امکان‌پذیر نباشد. برای مثال برای فردی که تمایلات آزارخواهی/آزاردهی جنسی دارد و همسرش در این تمایلات با او همراهی نمی‌کند ممکن است این میل خود را با خیال‌پردازی ارضا کند.

عوارض خیال‌پردازی جنسی چیست؟

خیال‌پردازی‌های جنسی معمولا طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در مواردی می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله باشد. برای مثال فردی که خواهش‌ها و تمایلات جنسیش را نمی‌تواند در رابطه جنسی ارضا کند و به خیال‌پردازی جنسی رو می‌آورد؛ باید رابطه جنسی خود را اصلاح کند. یا اگر فردی به واسطه تماشای فیلم‌های پورنوگرافی به تصورات جنسی غیرمعمولی می‌پردازد در تماشای این نوع فیلم‌ها باید تجدید نظر کند. در غیر این صورت اگر خیال‌پردازی‌های جنسی ماهیت غیرطبیعی نگرفته و به صورت وسواسی در نیامده چندان نگران‌کننده نیست.

شکل وسواسی خیال پردازی جنسی

در حالت دیگر وجود خیال‌پردازی‌های جنسی شکل وسواسی به خود می‌گیرد. به این معنا که فرد برای آرام کردن نگرانی‌ها و افکار مزاحم خود مجبور به خیال‌پردازی جنسی همراه یا بدون خودارضایی می‌شود. پس از انجام این خیال‌پردازی‌ها شخص احساس گناه کرده و دچار تنش می‌شود؛ اما به خاطر حالت وسواسی دوباره دست به خیال‌پردازی می‌زند و این دور باطل ادامه پیدا می‌کند. در این موقعیت‌ها تصورات جنسی خود را به عنوان نوعی وسواس یا اعتیاد جنسی نشان می‌دهد که نیاز به درمان ویژه خود دارد.

خیال‌پردازی جنسی چه کارکردی دارد؟

وجود خیال‌پردازی جنسی متعادل و طبیعی درمورد رابطه جنسی ایده‌آل با یک شریک جنسی می‌تواند فوایدی نیز داشته باشد. اگر شما متاهل هستید و روش‌های خاصی را در رابطه جنسی خود تصور می‌کنید که به نظرتان لذت‌بخش‌تر است این به شما کمک می‌کند که نسبت به خود آشنایی بیشتری پیدا کنید و بعدا می‌توانید سلیقه خود در برقراری رابطه را با همسرتان در میان بگذارید تا این تخیلات را به واقعیت تبدیل کنید و از رابطه لذت بیشتری ببرید. در ادامه این فعالیت و آشنا شدن بیشتر با سلیقه جنسی خودتان و همسرتان رضایت جنسی شما افزایش یافته، احساس صمیمیت تان رشد کرده و اعتماد به نفس و عزت نفستان پیشرفت می‌کند. از طرفی برطرف شدن امیالی که در دنیای واقعی یا در رابطه با همسرتان امکان‌پذیر نیست به واسطه خیال‌پردازی می‌تواند باعث تخلیه هیجانی و کاهش اضطراب و تنش شما شود.

روش اصلاح خیال‌پردازی‌های جنسی

نخست باید بپذیرید که میل جنسی شما خصوصیت نامناسب و ناپسندی نیست. هر کس به طور طبیعی و سالم میل به رابطه جنسی دارد و در صورت عدم ارضای آن به شکل واقعی به تصویر سازی آن می‌پردازد. پس با پذیرفتن این مسئله از احساس گناه نیز دور می‌شوید. مشاوره جنسی به بسیاری از افراد که به همین دلیل اضطراب نهفته داشتند، کمک کرده است. اما برای اجتناب از انحراف به موارد زیر توجه کنید:

1- از دیدن فیلم‌های پورنوگرافی اجتناب کنید.

دیدن این نوع فیلم‌ها باعث تغییر انتظارات جنسی شما شده و امیال غیرطبیعی و نامتناسب با واقعیت را در شما تقویت می‌کند.

2- همسر خود را تصور کنید.

برای بهبود رابطه جنسی واقعیتان با همسرتان تنها او را در تصورات خود وارد کنید. در این حالت به سلیقه خود در رابطه جنسی با همسرتان بیشتر آشنا می شوید و این تصورات را به رابطه واقعی وارد خواهید کرد.

3- به سمت رابطه جنسی طبیعی و واقعی بروید.

اگر احساس می‌کنید که خیال‌پردازی جنسی از شما زمان و انرژی زیادی می‌برد و این ناشی از میل جنسی زیاد شما است و حالت وسواسی به خود نگرفته؛ باید با انتخاب یک شریک جنسی و برقراری یک رابطه عاطفی و جنسی سالم به روشی درست به ارضا میل جنسی خود بپردازید. تجربه رابطه جنسی واقعی به شما ‌این امکان را می‌دهد که به تصورات غیر ممکن در واقعیت عادت نکرده و بتوانید رضایت جنسی بیشتری را تجربه کنید. بسیاری از اختلالات جنسی ناشی ریشه در خیال پردازی های جنسی نامتعارف دارد. ما را در اینستاگرام دنبال کنید. مطالب مرتبط : روابط جنسی لذت بخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *