خیانت به همسر

ازدواج یعنی متعهد بودن و وفادار بودن به شریک زندگی. روابط فرا زناشویی یا خیانت به همسر طی چند سال اخیر به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است . وقتی صحبت از این نوع ارتباط می شود منظور رابطه پنهانی است که یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسرش نیست، بر قرار می کند. معضلی که در اغلب موارد مخفی مانده و گاهی افشای ناخواسته آن سبب فروپاشی نظام خانواده و یا وقوع یک جنایت می شود.

خیانت به همسر معمولا با دو شکل که می تواند همزمان یا به تنهایی وجود داشته باشند، بروز می کند؛ اول شکل عاطفی که شامل ابراز علاقه به فردی غیر از همسر است و دوم شكل جسمانی که به صورت کامجویی جنسی ناقص یا کامل از فردی به غیر از همسر می تواند ظاهر شود.

عوامل زمینه ساز در خیانت همسر

از جمله عوامل زمینه ساز و موثر در خیانت همسر و شکل گیری روابط فرا زناشویی می توان به نارضایتی از روابط زناشویی، ماجراجویی و تمایل به تنوع با هیجان، انتقام یا خشم، سوء ظن و انتقام گیری از همسر، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، نیاز اقتصادی و مالی، تاثیر پذیری از رسانه ها، مصرف دارو و الكل و ویژگی های شخصیتی و … اشاره کرد.

بدون شک خیانت به همسر و داشتن این نوع ارتباطات پنهانی عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت که هم بر فرد و هم بر خانواده و هم بر جامعه اثر خواهد گذاشت لذا زوجین در قدم اول باید تلاش نمایند تا با ایجاد یک محیط گرم و صمیمی درداخل خانواد ، از ایجاد این روابط خودداری نمایند و در ثانی باید مراقبت شریک زندگی خود باشند و رفتارهایی که نشان از ورود شخص سوم در زندگی مشترک است را بشناسند و با دیدن این رفتارها تلاش نمایند از شکل گیری این روابط و تعمیق آنها که منجر به از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده خواهد شد جلوگیری نمایند.

نشانه های رفتاری خیانت همسر

از جمله نشانه های رفتاری خیانت به همسر می توان به تماس های تلفنی اش آرام و پنهانی ، سفرها و جلسات کاری بیش از حد معمول ، آرایش کردن زیاد و توجه بیش از حد به ظاهر ، دیر آمدنهای مکرر به خانه، کاهش یا افزایش غیر متعارف علاقه جنسی، تغییر اخلاق ، کم توجهی به شریک زندگی و استشمام بوی ادکلن با عطر نا آشنا از بدن شریک زندگی و … اشاره کرد . البته باید اشاره کرد دیدن این رفتارها لزوما به معنی خیانت حتمی همسر نمی باشد و باید قبل از هر کاری وجود چنین روابطی با تحقیق در عمل ثابت شود.

عکس العمل در مقابل خیانت

پس از مشخص شدن خیانت همسر ، هر چند باید قبول کرد که احساس خشم، عصبانیت، شک، تردید، شوکه شدن، آشفتگی، ترس، درد، رنج، افسردگی و پریشانی برای فردی که شاهد خیانت همسرش بوده کاملا نرمال است ولی زوجین نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهند و یک مرتبه به دلیل بدعهدی همسر تصمیم بگیرید که از او جدا شوند بلکه باید تلاش نمایند خونسردی خود را حفظ کنند و از آبروریزی خوداری نمایند.

آنها نیازمند کمی زمان هستند تا مسایل را به طور شکل عقلانی و با تمام جوانب بسنجید بعد تصمیم بگیرند. منظور ما این است که زوجین نباید با مشاهد خیانت همسر به سرعت میدان را برای نفر سوم خالی نکنید چون در اکثر مواقع زوجین با مشاهده این وضعیت به شدت سر خورده شده و بعد از مدتی کشمکش و درگیری با همسر زندگی زناشویی را ترک می کنند و به راحتی فرصت می دهند نفر سوم از این فرصت استفاده کرده و زندگی آنها را خراب نماید

زوجین به جایی در گیری کلامی و فیزیکی در هنگام مشاهده خیانت همسر، باید بعد از چند روز از وقوع این حادثه، وقتی به اندازه کافی توانستند بر اعصاب خود مسلط شوند مهر سکوت را بشکنید و در فضای مناسب و در غیاب فرزندان بطور مفصل با همسرشان صحبت کنند و ببینند چه انگیزه ای باعث بروز این رفتار ناشایست شده است ؟

چه کمبودی در زندگی داشته اند؟ چه توقعی داشته اند که نتوانسته زوجین آن را اجابت کنند؟ فرد سوم چه خلایی از همسر را پر کرده است؟ و … تا بر این اساس برخی کاستی هایی زندگی زناشویی شناسایی و سپس اصلاح شود تا مشکلات شکل دهنده رفتار های خیانتی تا حد زیادی بر طرف شود و از تکرار آنها در آینده پیشگیری شود.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *