روابط دختر و پسر

روابط دختر و پسر 

  انسان موجودی اجتماعی است و جنبه ی اجتماعی انسان تنها با ارتباط و تعامل با دیگران معنی می یابد؛ زیرا ارتباط با هم نوع برای آدمی ضرورت دارد. رابطه های اجتماعی معمولا بین گروه هم جنسان ایجاد می شود که این یک مسئله ی عادی و روزمره است. اما در جامعه ی کنونی با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و تغییر بافت خانواده ها، روابط اجتماعی بین دو جنس مخالف بیشتر از قبل به چشم می خورد. به دلیل اینکه این دو جنس همواره سیر تکامل تاریخی خود را در کنار هم طی کرده اند، هرگز نمی توان جامعه را به دو بخش کاملا مجزا و ویژه ی مردان و زنان تقسیم کرد. در دوره های نوجوانی و آغاز جوانی، انسان ها دچار تغییرات جسمی و روانی متعددی می شوند که در نتیجه ی بخشی از این تغییرات، میل دارند که بیشتر مورد توجه افراد دیگر به ویژه جنس مقابل قرار بگیرند. شدت این هیجانات و کشش های قلبی و روحی آغازگر شروع راوابط دختر و پسر در اغلب جوامع است.

تعریف رابطه

   روابط دختر و پسر، یکی از ارتباطات میان فردی است، که در صورت ادامه یافتن این روابط متقابل در طول زمان و حاکم شدن هنجارهای خاص بر رفتار و گفتار طرفین، عنوان رابطه می گیرد. بر مبنای نظر جامعه شناختی و روانشناختی، دوستی با جنس مخالف، ارتباطی است که در آن دو جنس مخالف با برخورداری از تمایلات و کارکردهای جنسی در قالب کلامی و غیر کلامی به ارائه ی دریافت پیامی می پردازند که محتوی آن را صحبت، صمیمیت، عشق و علاقه و … تشکیل می دهد.

در این نوع ارتباط بین دختر و پسر، همیشه غریزه جنسی دخیل است، چیزی که باعث می شود این نوع ارتباط با سایر ارتباط ها منفک شود. پس هدف این نوع ارتباط ها بی شک، ورای اهداف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی است.

   پیام این نوع روابط عشق، محبت، یکدلی و عاطفه است. پس در نتیجه روابط دختر و پسر نیز مانند سایر ارتباط ها دارای سطوح مختلفی است. کانالی که این نوع ارتباط ها از طریق آن برقرار می شود، متفاوت از ارتباط دو هم جنس با همدیگر است. چرا که حتی یک هم صحبتی ساده با جنس مخالف، تاثیری را در افراد ایجاد می کند که یک هم جنس قادر به ایجاد آن در فرد نیست.

در شهرهای بزرگ، ارتباط بین دختر و پسر، بیشتر از شهرهای کوچکتر دیده می شود و این نوع ارتباط در نگاه نخست دیگر تعجب کسی را بر نمی انگیزد.

اما نگرانی از آسیب های این نوع روابط، در اغلب خانواده ها در هر سطح فکری و عقیدتی مخصوصا در قبال فرزندان دختر وجود دارد. چرا که اغلب دوست دارند دخترانشان زندگی زناشویی موفقی تشکیل داده و یک ازدواج به سامان داشته باشد. بنابراین معتقدند در هر نوع رابطه ای باید رعایت شان و موازین اخلاقی را کرد.
ازدواج بهنجارترين شيوۀ ارضای نياز جنسي در جامعه معرفي مي شود؛ اما نياز جنسي شرط کافي برای ازدواج نيست و بلوغ اجتماعي و اقتصادی نيز ضروری تلقي مي شود.

   امروزه ازدواج ها ديگر تنها براساس سنت های جمعي معمول صورت نمي گيرد؛ بلکه گرايش فردی به استقلال در امر انتخاب همراه با بالارفتن سطح توقعات وگسترۀ انتظارات از ازدواج و همسر، در کنار طيف گسترده ای از ملاكها و هنجارهای گاه متناقض، انگيزه مندی افراد را برای ازدواج در شرايط کنوني با چالش رو به رو کرده است. در سالهای اخير، پديدۀ ازدواج در کشور ما دستخوش تحولات چشمگيری ازجمله کاهش ميزان ازدواج، افزايش سن ازدواج، ازدواج سفيد، ازدواج اينترنتي، تمايل نداشتن به فرزند و… در ابعاد مختلف شده است؛ اما اين مسئله اجتماعي نيز طبق انواع ديگر ناهنجاری و کجروی که در هر جامعه ای به چشم مي خورد، به صورت پنهاني در جامعه وجود دارد و نمي توان وجود اينگونه روابط را با همه ابعاد و بازخوردهايش در جامعه ناديده گرفت يا بعضي اوقات نمي توان با انکار چنين مسائلي از وقوع آسيب های آن جلوگيری کرد.

روابط جنسي پيش از ازدواج در ايران در حال افزايش است؛ اما نکته در اين است که افزايش حجم اين رفتارهای جديد به تدريج گونه های پيچيده تر شدن آنها را نيز در پي داشته است؛

تا آنجا که امروزه با گونه های متفاوتي از روابط جنسي پيش از ازدواج با خاستگاه هايي متفاوت رو به رو هستيم بنابراين، با توجه به اينکه

روابط جنسي خارج از ازدواج هم در عرف و هم ازحيث قانوني پذيرفته نيست

و با توجه به جوان بودن جامعه ايران از يک سو و افزايش سن ازدواج ازسوی ديگر و نيز با توجه به آگاهي از پيامدهای اين روابط نابهنجار در جامعه،

شيوع و افزايش آن مي تواند به صورت مستقيم و غيرمستقيم بر استحکام نهاد خانواده اثرگذار باشد.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *