شکست در امتحان

همانطور که می دانید شکست همیشه یکی از اصول مهم موفقیت در زندگی محسوب می شود. اکثر افراد شکست در امتحان یا آزمون را تجربه کرده اند و برای برخی افراد کنار آمدن با این موضوع بسیار مشکل است. تنها کسانی می توانند بر شکست ها و مشکلات پیش آمده خود غلبه کنند که دارای روحیه قوی و  اعتماد به نفس بالا هستند.

چگونه با شکست در امتحان مواجه شویم

از دوران کودکی تا بزرگسالی معمولا با شکست های بسیاری رو به رو می شویم اما باید همیشه بخاطر بسپارید که شکست ها همیشه مقدمه پیروزی هستند و هرگز نباید ناامید شد و اگر شرایط با تصورات شما هم خوانی ندارد هرگز نباید تسلیم شوید. به عنوان مثال، همه ما دوران تحصیل را گذرانده ایم یا اکنون در حال تحصیل به عنوان دانش آموز و یا دانشجو هستیم. در این دوران، یکی از شکست هایی که معمولا دانش آموزان یا دانشجویان با آن رو به رو می شوند قبول نشدن در امتحانات است.

اگر جز آن دسته دانش آموزانی هستید که از دوران امتحانات واهمه دارید و همیشه ترس پاس نکردن درسی، شما را بسیار مضطرب می کند بهتر است این مطلب را با دقت بخوانید زیرا به شما کمک می کند تا نه تنها در شکست های تحصیلی بلکه با تمام شکست های زندگی به خوبی مبارزه کنید.  همانطور که می دانید افت تحصیلی و عدم قبولی در امتحانات ممکن است در برخی دانش آموزان موجب تخریب اعتماد به نفس، احساس شرم و عصبانیت و افسردگی شود.

اما این را همیشه بخاطر بسپارید که پاس نکردن یا ضعیف بودن در درسی همیشه به معنای کم هوش بودن دانش آموز نیست. هیچ وقت تصور نکنید دیگران بهتر از شما هستند و اکنون با پاس نکردن درسی به آخر دنیا رسیده اید. در حقیقت اگر به زندگی افراد موفق نگاهی بیندازید متوجه می شوید همه آنها قبل از رسیدن به موفقیت با شکست های زیادی رو به رو شده اند. این می تواند بدان معنا باشد که شکست ها همیشه یک بخش طبیعی از زندگی و یادگیری هستند. در ادامه نکته هایی را برایتان بازگو می کنیم که با دانستن آنها باعث می شود به خوبی بتوانید با اینگونه شکست ها کنار بیایید.

شکست در امتحان

شما تنها نیستی

این را همواره بدانید که همه شکست را در زندگی خود تجربه می کنند و هر کسی ممکن است حتی تجربیات خیلی بدتری در زندگی داشته باشد که مشکلات شما در برابر تجربیات تلخ دیگران هیچ چیزی نیست. پس بهتر است شکست خود را بپذیرید و آن را مانند یک نردبان برای بالا رفتن و رشد خود در نظر بگیرید.

مسئولیت شکست در امتحان خود را بپذیرید

هنگامی که با شکست مواجه می شوید در واکنش اولیه ممکن است دیگران و یا دیگر عوامل خارجی را مقصر بدانید اما باید یاد بگیرید شکست خود را قبول کنید هرچند که دیگران مقصر باشند اما تا زمانی که مسئولیت شسکست خود را برعهده نگیرید موفق نمی شوید.

شکست ها موقتی هستند

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم شکست‌ها همیشه مقدمه پیروزی هستند و باید آنها را مانند پلی برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرید. همیشه به خاطر داشته باشید که شکست‌های زندگی موقتی هستند. همیشه امیدوار باشید و همواره به خودتان بگویید می توانید بر چالش ها غلبه کنید و به موفقیت دست یابید.

افکار منفی را شناسایی کنید

همه ما در زندگی پس از آنکه شکست می‌خوریم با افکار منفی بی‌شماری مواجه شده‌ایم و دائما خود را برای خطایی که انجام دادیم سرزنش می‌کنیم. اما اگر می خواهید با شکست های زندگی مقابله کنید باید در ابتدا افکار منفی را از خود دور کنید.. جملاتی مانند “من بازنده هستم” یا “دیگر هیچ چیزی مثل قبل نمی شود من شکست خورده ام” را از بین ببرید. به یاد داشته باشید که این افکار و الگوهای منفی شما را از حرکت به سوی جلو بازمی دارند. تلاش کنید تا افکار مثبت در چنین مواقعی جایگزین افکار منفی شوند.

از شکست ها درس بگیرید

با سرزنش یا قضاوت کردن خود هرگز نمی توانید به موفقیت برسید. اگر در امتحانات به موفقیت عمل نکردید و اگر خود را سرزنش کنید نمی توانید در امتحان بعدی نمره خوبی مجددا بگیرید. عاقلانه ترین کاری که در چنین مواقعی می توانید انجام دهید این است که شکست خود را تجزیه و تحلیل کنید و علل آن را بیابید.
به عنوان مثال اگر نمره قبولی در امتحانات مدرسه یا دانشگاه خود بدست نیاورده اید بهتر است دنبال علت آن باشید که چرا نتیجه خوبی کسب نکردید؟ چگونه می توانید آن را جبران کنید؟ این شکست چه چیزی به من یاد می دهد؟ با پرسش این سوالات و تجزیه و تحلیل کامل مسئله می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و برای ادامه دادن راه‌های بهتری را انتخاب کنید.

از خوشی های ساده لذت ببرید

یکی از روش های استراحت کردن و غلبه بر ناراحتی از شکست، انجام برخی کارهای ساده است. از جمله این کارهای ساده می توان به قدم زدن در طبیعت، تماشا طلوع و غروب خورشید یا خواندن یک کتاب اشاره کرد. این کارهای ساده باعث می شود متوجه شوید زندگی کردن بسیار ارزشمند است و شکست خوردن به معنای پایان دنیا نیست.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره‌ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *