طلاق عاطفی چیست

طلاق عاطفی

كيفيت روابط درون خانواده، نقش بسزايي در شكل گيري نگرش ها و باز خوردهاي اجتماعي اعضاي خانواده دارد و پايه و اساس روابط درون خانواده بر محور رابطه زن و شوهر استوار است، هيچ جامعه اي بدون داشتن خانواده هاي سالم نمي تواند ادعاي سلامت كند و هيچ يك از آسيب هاي اجتماعي بي تأثير از خانواده پديد نيامده اند. يكي از مهم ترين آسيب هاي خانوادگي طلاق است. فرآيند طلاق در اكثر مواقع اين سير را طي ميكند: اختلافات جزئي، تكرار اختلافات جزئي و جدي شدن آنها، جدايي يا بي ميلي يكي از زوجين به طرف مقابل، قهرهاي طولاني و تكرار آن، خستگي زوجين از قهرها و درگيريها، طلاق عاطفي، طلاق قانوني. در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم که طلاق عاطفی چیست و علل آن چه می تواند باشد.

آمار طلاق عاطفی

 اما آمار رسمي طلاق به طور كامل نشان دهنده ميزان ناكامي همسران در زندگي زناشويي نيست، زيرا در كنار آن آماري بزرگ تر به طلاق هاي عاطفي اختصاص دارد، يعني آنها باهم زندگي مي كنند ولي تقاضاي طلاق قانوني نمي كنند. طلاق عاطفي نماد وجود مشكل در ارتباطي سالم و صحيح بين زن و شوهر است.

اين مشكل ارتباطي در سطح خانواده مي تواند در جامعه نيز شيوع و گسترش يابد و ارتباط انساني را مختل نمايد، وقتي بنيان نهاد خانواده دچار تزلزل شود،بنيان هاي اخلاقي و اجتماعي كل نظام اجتماعي متزلزل شده و جامعه به سوي مشكلات گوناگون سوق داده مي شود از طرف ديگر طلاق عاطفي بيش از طلاق قانوني بر فرزندان تاثيرگذار است به طوري كه ريشه بسياري از آسيبهاي اجتماعي از طلاق عاطفي ايجاد مي شود.

طلاق عاطفي متضمن فقدان اعتماد، احترام و محبت به يكديگر است؛ همسران به جاي حمايت از همديگر در جهت آزار و ناكامي و تنزل عزت نفس يكديگر عمل مي نمايند، و هر يك به دنبال يافتن دليلي براي اثبات عيب و كوتاهي و طرد ديگري هستند.

طلاق عاطفی چیست ؟

زن و شوهر عواطف خود را از يکديگر دريغ می دارند و روي از هم بر می تابند، زيرا اعتمادشان به يکديگر و جذابیتشان براي يکديگر به پايان رسیده است و ازدواج آنها به ازدواج هاي تو خالي تبديل مي شوند كه فاقد عشق، مصاحبت و دوستي هستند و همسران فقط با جريان زندگي خانوادگي به پيش مي روند و زمان را سپري مي كنند.

زن و شوهر اگر چه ممكن است با هم بودن را مانند يك گروه اجتماعي ادامه دهند، اما جاذبه و اعتماد آن ها نسبت به يكديگر از بين رفته است

علل طلاق عاطفی

  • ناپخته بودن همسران
  • کاهش روابط خانوادگي و فاميلي يا نداشتن مهارتهاي زندگي بين فاميل ها
  • تفاوتهاي فرهنگي، تحصيلي، خانوادگي
  • روابط خارج از محدوده خانواده
  • تفاوت هاي شخصيتي
  • وجود اختلال شخصيت در يكي از طرفين رابطه
  • عدم وجود مهارت هاي عشق ورزيدن در حداقل يكي از دو نفر
  • فقر و فشار اقتصادي
  • ازدواج بدون آگاهي و شناخت خصوصا در سنين پايين
  • عدم انطباق جنسي و …….

توضیحات

طلاق عاطفي، فاصله عاطفي مشخص و آشكار ميان همسراني است كه هر دو ناپخته هستند، هر چند يكي از آن ها ممكن است اين ناپختگي را تأييد كند و ديگري با ابراز اعمال مسئولانه مفرط، چنين چيزي را انكار كند.

کاهش روابط خانوادگي و فاميلي يا نداشتن مهارتهاي زندگي بين فاميل ها را يكي ديگر از علل طلاق عاطفي است به عنوان مثال خانواده شوهر با عروس رابطه خوبي ندارند و با گذشت زمان روابط بين فاميل سرد مي شود كه اين مسأله به پديد آمدن طلاق عاطفي كمك مي كند.

 تفاوتهاي فرهنگي به عنوان علت ديگر طلاق عاطفي است. ازدواجهاي احساسي و هيجاني در جامعه كنوني افزايش يافته است كه منجر به طلاق عاطفي مي شود؛ به طوري كه پسر با مشاهده يك موضوع مورد علاقه در دختر با او ازدواج كرده و به هيچ مساله ديگري توجه نكرده است و بطور كلي تفاوتهاي فرهنگي، تحصيلي، خانوادگي و در يك كلام عدم كفويت زوجين باعث فاصله گرفتن آنها از يكديگر و سرد شدن روابط خانوادگي و در نهايت طلاق عاطفي مي شود.
كمرنگ شدن ايمان و اعتقادات مذهبي نيز چاشني قضيه طلاق عاطفي است؛ به طوري كه افراد روابط خارج از محدوده خانواده دارند و در نتيجه آمار طلاق افزايش يافته و زمينه بروز آسيب هاي ديگر را فراهم مي كند. بنابراين در طلاق عاطفي، زوجين فقط زير يك سقف زندگي مي كنند؛ در حالي كه ارتباطات بين آن ها كاملاًقطع شده يا بدون ميل و رضايت است.

از ديگر دلايل بروز طلاق عاطفي را مي توان به تفاوت هاي شخصيتي، وجود اختلال شخصيت در يكي از طرفين رابطه، عدم وجود مهارت هاي عشق ورزيدن در حداقل يكي از دو نفر، فقر و فشار اقتصادي، ازدواج بدون آگاهي و شناخت خصوصا در سنين پايين و عدم انطباق جنسي نسبت داد.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *