علل مهم تعارضات زناشویی

علل مهم تعارضات زناشویی

ازدواج مهمترین پایه در تشکیل خانواده و نقطه عطفی در چرخه زندگی و جنبه اساسی از زندگی هر فردی است که دو نفر را به عنوان همسر به همدیگر متعهد میکند و به طور قابل ملاحظه ای بر عملکرد زندگی او، ازجمله رفاه اجتماعی، عاطفی، فرهنگی و اقتصادی تا ثیر می گذارد. در این نوشته به علل مهم تعارضات زناشویی که یکی از مهمترین عوامل اختلافات میان زوجین هست می پردازیم.

ازدواج یك تعهد طولانی

از آنجا که ازدواج یك تعهد طولانی بین زن و مرد است، ضروری است که هردو طرف از زندگی زناشویی راضی وخوشحال باشند، اما به دلیل ماهیت روابط متقابل همسران و شخصیت منحصر به فردی که هر یك از زوجین دارند، فرد نمی تواند یا نمی خواهد مسائل را دقیقاً به همان شیوه ای که فرد دیگری می بیند، ببیند بنابراین احتمال بروز دیدگاه ها و خواسته های متضاد وجود دارد و بدیهی است که اختلاف دیدگاه روی دهد یا نیازها برآورده نشوند، در نتیجه چنین وضعیتی همسران نسبت به یکدیگر احساس خشم، ناامیدی و ناخشنودی میکنند و تعارضات رخ می دهد، بنابراین با توجه به ماهیت رابطه زوجین پدید آمدن اختلاف و تعارض در رابطه زناشویی طبیعی است.

مفهوم تعارض

مفهوم تعارض به عدم توافق بین همسران بر می گردد و به این معناست که فرد بین اهداف، انتظارات و نیازها یا امیال شخصی خود و طرف مقابلش ناهمسازی و ناهمخوانی می بیند که در رابطه زناشویی و وقتی که همسران به عنوان زوج نقش های خود را برعهده می گیرند ممکن است بعضی از آنها محقق شود و بعضی ناتمام بماند، لذا وضعیت تنش و استرس بین همسران ایجاد می شود.

تعارضات زناشوئی

تعارضات زناشوئی، تهدیدهایی جدی برای واحد زناشوئی به شمار می روند که ثبات و کیفیت ازدواج را به چالش می کشند و سبب بروز پیامدهای منفی روانی، جسمانی، اجتماعی و اقتصادی می شوند، تا ثیر منفی بر سلامت جسمانی و افسردگی و بهره وری پایین در کار ازجمله این پیامدها برای بزرگسالان به شمار می رود. علاوه بر آن، تنش ناشی از تعارض زناشویی در چارچوب روابط بین زوجین باقی نمی ماند و دیگر روابط درون خانوادگی را تحت تا ثیر قرار می دهد.

تعارضات برای خانواده و فرزندان به عنوان ضلع سوم رابطه نیز عواقب منفی شدیدی به دنبال دارد، پیامدهایی مانند ازدواج ناموفق و تکرار الگوهای یادگرفته شده از زندگی پدر و مادر، احتمال بالای اختلالات منش، اضطراب، افسردگی و بزهکاری نوجوانی و بروز مشکلات مدرسه ای زیاد (تحصیلی و رفتاری) برای نوجوانان. همچنین روندهای صعودی طلاق از مشخصه های بارز افزایش تعارضات در حوزه خانواده در دهه های اخیر است.

تعارضات زناشویی نتیجه یك یا دو عامل مشخص نیست بلکه مجموعه ای از عوامل در ایجاد تعارضات زناشویی نقش دارد که شناسایی آنها می تواند نقش موثری در حل تعارضات و پیشگیری و پیش بینی آنها داشته باشد.

علل مهم تعارضات زناشویی عبارتند از: مشکلات مالی، دخالت خانواده ها و اطرافیان، خشونت جسمانی و کلامی، ضعف مهارتهای ارتباطی و حل مسئله و مشکلات جنسی

مشکلات مالی

بسیاری از مسائل مالی و اقتصادی طولانی تر و دشوارتر از دیگر مسائل حل می شوند، بی پولی و نداشتن درآمد بر سطح رفاه و قدرت خرید خانواده ها تا ثیر می گذارد، فقر اقتصادی موجب مشکلات بسیاری می شود و افرادی که خود را فقیرمی دانند دارای رفتارهای پریشان هستند لذا ثبات و کیفیت زندگی زناشویی آنها تحت تا ثیر قرار می گیرد.

دخالت خانواده

دخالت خانواده ها و اطرافیان از دیگر عوامل تا ثیر گذار تعارضات زنا شویی است، دخالت خانواده های ا صلی و اطرافیان باعث می شود که زوج ها استقلال خود را از دست بدهند و تحت تا ثیر دخالتهای اطرافیان، رفتارهایی انجام دهندکه به ضرر زندگی زوجی آنها ست و بر کیفیت زندگی زنا شویی تا ثیر منفی می گذارد.

خشونت جسمانی و کلامی

خشونت کلامی و جسمانی در رده بعدی علل تعار ضات زنا شویی قرار دارد. خشونتهای کلامی و لفظی، فحاشی و اداء الفاظ رکیك است، و در مراحل نازلتر به صدا زدن طرف مقابل با نامهای زشت و ناموزون و یا دشنام و ناسزا منتهی می شود که این موارد ممکن است زمینه ی بروز خشونتهای بدنی وجسمی را فراهم کند و در نهایت در روابط میان همسران اختلال ایجاد کند، زمانی که افراد نسبت به همدیگر از خشونت کلامی استفاده می کنند، به تضادهای موجود میان خود دامن می زنند و به دنبال آن کارکرد خانواده افت پیدا می کند.

ضعف مهارتهای ارتباطی

ضعف مهارتهای ارتباطی و حل مسئله در رده چهارم علل تعارضات زناشویی قراردارد، می توان گفت الگوی ارتباطی معیوب، درک صحیح زوجین از یکدیگر را کاهش داده و باعث می شود همسران در ارضای نیازهای خود و یکدیگر ناتوان شده و در نتیجه به افرادی منزوی، ناموفق، نا سازگار و همواره ما یوس تبدیل شوند، زوج های برخوردار از مهارتهای ارتباطی قادر هستند دلایل زیر بنایی تعارض مخرب روابطشان را شناسایی کرده و از شیوه های سازنده برای برخورد با آنها استفاده کنند و پیام های خود را با دقت بیشتر، مؤثرتر و کارآمدتر منتقل کنند.

مشکلات جنسی

 در نهایت مشکلات جنسی بین زوجین به عنوان یکی از مهمترین دلایل تعارضات زناشویی شناسایی شده است، اگر روابط زناشویی قانع کننده نباشد منعلل مهم تعارضات زناشوییجر به احساس ناکامی و محرومیت می شود و بر روابط زوجین تا ثیر می گذارد، روابط جنسی رضایت بخش موجب می شود بسیاری از مشکلات روزمره زندگی و ناسازگاریهای زناشویی نادیده گرفته شود و وابستگی عاطفی میان زن و شوهر افزایش یابد.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *