مشاجره در حضور کودک

مشاجره در حضور کودک

چگونه می‌توان دعوای والدین را قبل از وقوع متوقف کرد؟

در خصوص اینکه چگونه می‌توان دعوای والدین را قبل از وقوع متوقف کرد؟ باید به این نکته توجه داشت که در مورد هرچه می‌جنگید (پول، رابطه، بچه‌ها یا چیزهای دیگر) واقعییت جنگیدن شما بیانگر آن است که ارتباط شما موثر نیست. اگر این دعواها فقط گاهی اتفاق می‌افتد، مثلاً وقتی یکی از شما خسته هستید یا استرس دارید، مشکل خیلی بزرگی نیست. با این حال، اگر روزانه یا هفتگی باهم مشاجره و دعوا می‌کنید، یا درمورد یک موضوع همیشگی مدام دعوا می‌کنید، پس ارتباطات شما آنطور که باید کار نمی‌کند و شما نمی‌دانید که چگونه از یک مشکل به راه‌حل برسید. وقتی این اتفاق می‌افتد، مشکلات تکراری، بی‌پایان هستند و می‌توانند منجر به اغراق و فاجعه‌انگاری در روابط شوند.

آیا اختلاف‌نظر داشتن خوب است؟

بله! اما تنها نکته مهم، تفاوت اختلاف‌نظر و دعوا است. برای کودکان بسیار مفید است که ببینند بزرگسالان با احترام به یکدیگر به اختلاف‌نظرشان می‌پردازند و بدون نیاز به مقصر کردن طرف مقابل، آنچه را که نیاز دارند درخواست می‌کنند. به عبارت دیگر، کودکان از دیدن اختلافات سالم بهره‌مند می‌شوند. حتی اگر لحظه‌ای عصبانی شوید اما بتوانید به سرعت خود را کنترل کنید، هیچ جای نگرانی نیست.

زیرا فرزندان شما کنترل خشم و تلاش برای برقراری صحیح رابطه را می‌بینند و از شما می‌آموزند تا هم مهارت کلامیشان تقویت شود و هم مهارت تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری را فراگیرند. بنابراین سعی کنید درست پیش بروید و اختلافات کمی را که با همسرتان در مقابل بچه‌هایتان پیش می‌آید، حل کنید. اما به یاد داشته باشید به محض اینکه اختلاف‌نظر شما به بی‌احترامی یا داد و فریاد کشیده شود، از منطقه سالم خارج شده‌اید.

 

مشاجره در حضور کودک

ایده بسیار خوبی است که پیش از این در مورد این موضوع بحث کنید و موافقت کنید که هر زمان هرکدام از شما در حین بحث شروع به عصبانی کردن دیگری کرد، لحظه‌ای بحث را رها کنید تا بتوانید با آرامش بیشتری در زمان مناسب به موضوع بپردازید. یک کلمه کد یا عبارتی را انتخاب کنید که نشان دهد «متوجه شدم؛ دوستت دارم اما داریم زیاده‌روی می‌کنیم و نمی‌توانیم در مقابل بچه‌ها دعوا کنیم. بیا تا بعدا در این مورد بحث کنیم».

در این موارد، به محض شروع تنش، شوخ‌طبعی خود را احضار کنید و مرحله «عمومی» بحث خود را سریعا تمام کنید. بنابراین کودک می‌تواند آرامش کسب کند و متوجه می‌شود که هرچقدر هم بحث سخت و پیچیده باشد، بزرگسالان هنوز هم متعهد به انجام کارهای مثبت هستند.

اگر در حضور کودک مشاجره کرده‌اید، چه اقدام جبرانی باید انجام بدهید.

چه می‌شود اگر در مقابل فرزندتان با همسرتان دعوا کرده‌اید و شما دقیقاً چیزهایی را گفته‌اید که نباید می‌گفتید؟

وحشت نکنید عامل خطر برای کودک حاصل از تجارب مکرر است. در چند روز آینده، تعاملات خود را با شریک زندگیتان از طریق دیدگاه فرزندتان درنظر بگیرید. در صورتی که خواستید شدت عمل خود را بسنجید، این سوالات را از خود بپرسید:

آیا لحن شما حتی وقتی مخالف یکدیگر هستید محترمانه باقی می‌ماند؟

آیا صداها در سطح آرامی باقی می‌مانند؟

آیا هردو بدون اینکه «به یکدیگر حمله کنید»: راهی برای بیان خواسته‌ها و نیازهای خود پیدا می‌کنید؟

آیا لحن شما در خانه‌تان به طور کلی گرم و همراه با همدلی و پشتیبانی است؟

آیا کودک شما روزانه شاهد شواهد زیادی از سخاوت عاطفی از هردو طرف می‌باشد؟

آیا شما در مقابل فرزندتان مدام به لفظ «دعوا کردن» اشاره می‌کنید؟

آیا برای هر تعامل منفی در رابطه شما حداقل پنج تعامل مثبت وجود دارد؟

راه‌حل‌ها:

در بحث شرکت نکن اختلافات همیشه به دو سمت نیاز دارد. در صورت عدم شرکت در بحث، شریک زندگی شما نمی‌تواند با شما بحث کند. اگر این مسئله در یک زمان نامناسب پیش آمد، می‌توانید یک حل و فصل موقتی پیدا کنید (موقتاً تسلیم شوید، به خانه بروید، از رستوران خارج شوید) و منتظر بمانید تا اوضاع آرام شود تا در مورد آنچه اتفاق افتاده است بحث کنید. سپس درمورد آنچه می‌توانید به‌جای آن انجام دهید، صحبت کنید و در صورت مشاهده وخیم بودن اختلافات، از مشاور کمک بگیرید.

درباره مشکلات تکراری بحث کنید برای حل مشکلات تکراری، تصمیمات مربوطه را با همسرتان در میان بگذارید و قبل از تصمیم‌گیری مهم، بفهمید که هرکدام از شما به چه چیزهایی نیاز دارید. مطمئنا در مقابل مشکلات گزینه‌های زیادی دارید و بنابراین اجازه ندهید گیجی ناشی از مشکل بر استرس بیفزاید. به دنبال درک یکدیگر باشید قبل از شروع به حل مشکل مطمئن شوید که شما و شریک زندگیتان دیدگاه یکدیگر را درک کرده‌اید. شما باید بتوانید جایگاه احساسات آنها را درک کرده و در مورد احساسات خود شفاف باشید. این موضوع به معنای توافق با یکدیگر نیست، فقط بدین معنی است که یکدیگر را درک می‌کنید.

مشکل را دوسویه برطرف کنید.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *