گرایش نوجوانان به جنس مخالف

گرایش نوجوانان به جنس مخالف

  عشق، پدیده ای هیجان برانگیز است که اغلب مردم جهان را درگیر خود می کند. در دوران نوجوانی، احساسات جنسی افزایش می یابد و نوجوانان میل شدیدی برای برقراری رابطه صمیمی و بخصوص با غیرهمجنس پیدا می کنند. البته گرایش نوجوانان به جنس مخالف متفاوت است، به طوری که پسران احساسات و تمایل روابط جنسی شدیدتری دارند و در روابط دوستی با غیرهمجنس بر جنبه های روابط جنسی تاکید می کنند، در حالی که نوجوانان دختر، تمایلشان بیشتر به روابط عاطفی می باشد.

در سال های اولیه دوران نوجوانی، گرایش به تعامل و ارتباط با جنس مخالف بسیار کمتر به چشم می خورد. اما با گذشت زمان و به ویژه در سال های آخر دوران نوجوانی، این ارتباط و تمایل برای آنان جذابیت خاصی پیدا می کند و زمینه ایجاد عشق و عاشقی های دوران نوجوانی فراهم می گردد.

علل و انگیزه های احتمالی گرایش به ایجاد رابطه با غیر همجنس

 افسرگی، اضطراب و مصرف مواد

افسردگی در تعدادی از دختران و مصرف مواد مخدر در تعدادی از پسران عامل این گرایش است. برخی از نوجوانان و جوانان برای کنترل اضطراب و افسردگی به سمت برقراری رابطه با جنس مخالف رو می آورند و این روابط راه فراری برای آنان می شود.

شناخت هویت

در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی، فرد به دنبال کسب هویتی است که متناسب با جنسیت خود باشد، گرایش به جنس مخالف می تواند این احساس هویت را تقویت کند.

شناخت یکدیگر با هدف ازدواج

به خصوص در دختران، این مسئله برای ایجاد زمینه های شناخت بیشتر صادق است.

فشار دوستان و همسالان

در سنین نوجوانی و جوانی برای هر دو جنس برای برقراری رابطه نزدیک با غیرهمجنس فشار زیادی از طرف دوستان و همسالان ایجاد می شود. دختران داشتن دوست پسر را نشانه جذابیت و پسران داشتن دوست دختر را نشانه قدرت و احساس مردانگی می دانند.

  نوع رابطه صمیمانه و حمایت کننده والدین

حضور فعال، صمیمانه و همیشگی والدین در کودکی، بر روابط نوجوانی فرد با غیر همجنس تاثیر مطلوبی می گذارد.

در یک پژوهشی نشان داده شد که حمایت والدین از نوجوانان خود و درگیر شدن در زندگی آنها، تاثیر مهمی بر رفتار دوستی نوجوان دارد. نوجوانانی که هرگز مشکلاتشان را با اعضای خانواده مطرح نمی کنند، احتمال اینکه گرایش به جنس مخالف داشته و رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه کنند، بیشتر و  شایع تر می باشد. افرادی که در خانواده های خود کم توجهی و بی محبتی می بینند یا وضعیت خانوادگی آنها نابسامان بوده و از شرایط اجتماعی و روانی موجود ناراضی می باشند، به منظور جبران کمبود محبت به سمت تعامل و دوستی با جنس مخالف سوق پیدا می کنند.

نوجوانان پسر، که حمایت عاطفی بسیاری از والدین خود دریافت می کنند، و دخترانی هم که با مادرانشان صحبت می کنند، کمتر در معرض خطر برقراری روابط خطرناک با غیرهمجنس قرار دارند.

عمده ی دخترهایی که گرایش به جنس مخالف دارند، دارای فقر عاطفی هستند و این مسئله در خانواده‌ی آن ها نقش مهمی بازی می کند. نقش پدر، صرفا نان آور برای خانه نیست؛ یکی از نقش های مهم پدر تامین عاطفی و محبت به فرزندان است.

   دخترها در این سن، به یک شخصِ حمایت گر نیازمندند و پدر می‌تواند این نقش را برای آن ها ایفا کند. پدر باید گاهی نقش دوست پسر را برای دخترش داشته باشد؛ مثلاً با هم به گردش بروند، چیزی بخورند و گفتگوهای دوستانه داشته باشند.

   پدر و مادر نقش پر رنگ و برجسته و مسئولیتی بزرگ در ارائه آموزش های اصولی و صحیح در مقوله ارتباط با جنس مخالف دارند. اگر خانواده ها آگاهی کافی و لازم از نقش کلیدی و مسؤولیت خود در مقابل فرزندان داشته باشند، قادر خواهند بود علاوه بر ارائه الگوهای صحیح رفتاری به فرزندان، هویتی پویا و در عین حال سالم برای آنها به ارمغان آورند.

خانواده ها باید آگاهی مناسب از نیازهای روحی و عاطفی فرزندان خود داشته و در جهت برآورده ساختن این نیازها اقدام نمایند.

فواید دوستی

اگر دوستی با جنس مخالف و موافق را بر پایه شناخت و روابط انسانی بوده و شئونات خانوادگی و فرهنگی در نظر گرفته شود، دوستی تنها یک عامل شناخت و رشد می شود.

وقتی بتوانیم خود را بشناسیم و بر اساس این شناخت، روابط انسانی خود را پایه ریزی کنیم، به هیچ عنوان در روابط خود متضرر نمیشویم. همه افراد انسانی با آگاهی نسبت به خود، می توانند خود را در یک رابطه سالم قرار دهند و اصول رابطه شان را خود تعریف کنند.و پس از آن با یکدیگر دوست، آشنا و در مواردی صمیمی باشند.

اگر دوستی با جنس مخالف بر اساس مقرراتی باشد، افراد می توانند با هدف های مشخص خود که در بهترین حالت آن، هدف گذاری طولانی مدت و ازدواج باشد، با یکدیگر پیش از ازدواج به شناخت برسند.

معایب دوستی با جنس مخالف

دوستی با جنس مخالف اگر زیر نظر والدین و شرایط مفید اجتماعی نباشد، قطعا می تواند آسیب رسان است.

دختران و پسران نوجوان باید خانواده خود را در جریان هر رابطه ایی که دارند قرار دهند و پیش از دوره جوانی و ورود به دانشگاه، خود و ذهنشان را درگیر هیچ رابطه ایی نکنند.

اگر دوستی با جنس مخالف به معنای فرار از خود، نفس خود و تخریب ما باشد قطعاً در راه غلطی از دوستی قرار گرفته ایم.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *