برد و باخت در بازی برای کودکان

برد و باخت در بازی برای کودکان

بازی بخش مهمی از رشد و تکامل کودک است. از طریق بازی، کودکان یاد می گیرند کاوش کنند، تخیل خود را به کار ببندند، با دیگران ارتباط برقرار کنند و مهارت های حل مسئله را توسعه دهند. بازی همچنین نقش مهمی در یادگیری اجتماعی و عاطفی کودکان دارد.

یکی از جنبه های مهم بازی که اغلب نادیده گرفته می شود، اهمیت برد و باخت است. در حالی که ممکن است فکر کنید مهمترین چیز در بازی بردن است، اما در واقع درس های زیادی وجود دارد که کودکان می توانند از باختن نیز بیاموزند. حقیقت این است: «در هر مسابقه فقط یک نفر پیروز می‌شود»؛ گاهی ما و گاهی دیگری. پس آموزش هر دوی آن‌ها برای کودک ضروری و سودمند است.

 

فواید بردن در بازی برای کودکان

 

افزایش عزت‌­نفس، اعتمادبه­‌نفس و خودکارآمدی

 

افزایش هدفمندی و خودسازمان‌دهی

 

تشویق کودک به افزایش تلاش برای دستیابی به هدف

 

ایجاد تصویر مثبت از خود

 

فواید باختن در بازی برای کودکان

 

کسب تجربه و آمادگی برای مواجهه با چالش‌­های پیشِ رو (عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی­‌شود)

یادگیری مهارت­‌های اساسی زندگی و توسعه فردی

افزایش تحمل شکست در کودکان

افزایش تحمل سختی­‌ها و ناملایمات زندگی

یادگیری مهارت همدلی

برد و باخت ددر بازی

چگونه تحمل باخت در کودک را افزایش دهیم؟

 

احتمالا شما هم با قهر یا به‌اصطلاح «جر زنی» کودک در هنگام باخت مواجه شده‌اید، اما راهی برای برطرف کردن آن به ذهن‌­تان نرسیده است. واقعیت این است که راه­‌حل قطعی و مشخصی برای برطرف کردن این مشکل وجود ندارد. آن­‌چه اهمیت دارد، صبر و حوصله شما در آموزش مداوم فرزندان است تا به‌مرور تحمل شکست را پیدا کنند. رعایت نکات زیر نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

  • از بازی‌های مختلف کمک بگیرید
  • بازی فرصتی بسیار ایدئال و کم­ خطر برای آموزش برد و باخت به کودکان است.

در آموزش برد و باخت به نکات زیر توجه کنید:

بهتر است از بازی‌هایی مانند مارپله یا دیگر بازی­‌های رومیزی موردعلاقه کودک استفاده کنید. برای بچه­های 2-6 ساله، بازی‌های حسی برای کودکان پیش­‌دبستانی، گزینه مناسبی است. در ابتدای بازی به آن‌ها بگویید که احتمال برد و باخت وجود دارد. مراقب واکنش‌های کودک بعد از باخت باشید و برایش توضیح دهید که در هر بازی فقط یک طرف برنده می‌شود و باختن اجتناب­‌ناپذیر است. همچنین به آن‌ها نشان دهید که جذابیت بازی در رقابتی بودنش است و بدون برد و باخت، کسی از بازی­‌کردن لذت نمی‌برد. بین برد و باخت تعادل برقرار کنید.

لازم نیست حتما یکی­­ در میان شما و فرزندتان برنده شوید، اما باید طوری بازی کنید که تعداد برد و باخت هر دوی شما تقریبا به یک اندازه باشد. همیشه­‌بردن باعث بی‌­انگیزگی و همیشه‌­باختن باعث ناامیدی کودک می‌شود. بنابراین، در سطح و اندازه فرزندتان بازی کنید تا آن­ها بی­‌انگیزه یا ناامید نشوند.

بر درس­‌گرفتن از اشتباهات تمرکز کنید

اشتباه کردن امری کاملا طبیعی است و بازی‌ها فرصتی ایدئال برای کودکان است تا پیامدهای اشتباهات را ببینند و راهی برای اصلاح آن‌ها پیدا کنند. بنابراین، بعد از فروکش‌­کردنِ هیجانات ناشی از باخت، زمانی را برای شناسایی اشتباهات و راه‌­های برطرف کردن آن­‌ها اختصاص دهید. بازی­‌ها همچنین یک روش ایدئال برای تقویت هوش مالی در کودکان و کسب تجربه برای تصمیمات اقتصادی در بزرگسالی هستند.

چند نکته برای کمک به فرزندانتان برای یادگیری نحوه برد و باخت آورده شده است:

  • روی تلاش و پیشرفت تمرکز کنید، نه فقط برنده شدن: به فرزندتان بگویید که مهم است که تمام تلاش خود را انجام دهد و از بازی لذت ببرد، صرف نظر از اینکه برنده شود یا ببازد.
  • باختن را به عنوان فرصتی برای یادگیری قابلیت انعطاف پذیری و پشتکار ببینید: به فرزندتان کمک کنید تا بفهمد که باختن بخشی از زندگی است و فرصتی برای یادگیری و رشد است.
  • الگوی رفتاری خوبی باشید: به فرزندتان نشان دهید که چگونه با برد و باخت با ظرافت برخورد کنید. وقتی برنده می شوید، مغرور نباشید و وقتی می بازید، با ظرافت باخت خود را بپذیرید.
  • روی نکات مثبت تمرکز کنید: حتی اگر فرزندتان ببازد، روی نکات مثبت تمرکز کنید، مانند مهارت هایی که یاد گرفته یا تلاشی که انجام داده است.
  • از سرزنش یا تمسخر خودداری کنید: سرزنش یا تمسخر فرزندتان به خاطر باختن فقط باعث می شود احساس بدتر شود. در عوض، از آنها حمایت کنید و به آنها کمک کنید تا از اشتباهات خود درس بگیرند.

با یاد دادن به فرزندانتان نحوه برد و باخت با ظرافت، به آنها کمک می کنید تا مهارت های مهم زندگی را که برای موفقیت در زندگی نیاز دارند، توسعه دهند.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره‌ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *