تغییر والدین در دوران بلوغ

تغییر والدین در دوران بلوغ

آیا والدین هم باید در دوران بلوغ فرزندشان تغییر کنند؟ بله، قطعاً! دوران بلوغ فرزندتان نه تنها برای او، بلکه برای شما به عنوان والدین نیز دوران تغییرات و تحولات مهمی است. در این دوران، فرزندتان به طور فزاینده‌ای استقلال طلب و خواهان خودآیینی می‌شود و این امر می‌تواند چالش‌هایی را در روابط شما با او ایجاد کند. برای اینکه بتوانید با این چالش‌ها به طور موثری مقابله کنید و به فرزندتان در گذر از این دوران کمک کنید، لازم است که خودتان نیز تغییراتی را در نحوه رفتار و تعامل با او ایجاد کنید.

یکی دیگر از مسئولیت های والدین در قبال فرزندشان، این است که برای آنها وقت بگذارند. با توجه به شغلتان، جنسیت و سن فرزندتان حتما برنامه ریزی نمایید. راهکارهای زیر می تواند برای داشتن یک برنامه خوب با هم بودن به شما کمک کند.

تعیین زمان برای وقت گذراندن با نوجوان

زمان مشخصی را از قبل تعیین کنید و به فرزندتان بگویید که می خواهید با او باشید. در تمام مدتی که در کنار فرزندتان هستید سعی کنید به هیچ چیز دیگری الا فرزندتان و فعالیتی که قرار است انجام بدهید، فکر نکنید. با فرزندتان در مورد مسائل مختلف، از جمله تغییراتی که در حال تجربه آن است، صحبت کنید. به حرف‌های او با دقت و بدون قضاوت گوش کنید و سعی نمایید احساسات و نیازهای او را درک کنید. نظر فرزندتان را بپرسید که بیشتر تمایل دارد که به چه کاری با یکدیگر بپردازید. سینما، تئاتر، ورزش و …

اعتماد به نفس در دوران بلوغ

بزرگ ترین کمک والدین به نوجوان در حال بلوغ

یکی از مهم ترین کارهایی که پدر و مادر باید برای فرزندشان از کودکی و به ویژه در نوجوانی انجام بدهند، بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوان است. عزت نفس به معنای دوست داشتن خود است. والدین باید کاری کنند تا نوجوانشان خودش را دوست داشته باشد و در نهایت به اعتماد به نفس یعنی جرات ورزی، برسد. راهکارهای زیر می توانند در بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانان کمک کننده باشد:

در زمانی که نوجوانتان قصد صحبت کردن با شما را دارد، حتما با او تماس چشمی برقرار کنید.

هیچ گاه از ظاهر نوجوانتان، منفی نگویید. به او آرامش بدهید و بگویید که شما هم در دوران بلوغ چه تغییرات ظاهری را تجربه کرده اید. نشان دادن عکس هایتان در دوران بلوغ می تواند برای نوجوانتان خوشایند باشد.

محبت کردن را فراموش نکنید. با توجه به جنسیت فرزندتان و همچنین با توجه به نوع محبتی که فرزندتان نیاز دارد، حتما به او محبت کنید.

فراهم کردن امنیت نیز بسیار مهم است. هر زوجی ممکن است در زندگیشان با یکدیگر مشکلاتی را داشته باشند. اما مراقب باشید که مشکلات و تعارض هایتان را در حضور فرزندان مطرح نکنید و در مکانی به صورت خصوصی با یکدیگر راجع به تعارضتان صحبت کنید.

تشویق کردن اصل دیگری است. حتما نوجوانتان را به دلایل مختلف، و با توجه به موفقیت هایی که به دست آورده است، تشویق کنید و به او انگیزه پیشرفت بدهید.

به فرزندانتان مسئولیت های با توجه به تواناییشان بدهید. این کار می تواند اعتماد به نفس آنها را بسیار بالا ببرد.

اگر نوجوانتان کار نامناسبی را انجام داد، هیچ گاه نگویید که دوستش ندارید و یا از دستش ناراحت هستید بهتر است به او بگویید که از کار یا رفتاری که انجام داده اید ناراحت شده اید. دوران بلوغ یک دوران گذرا است و بسیاری از چالش‌هایی که نوجوانان در این دوران با آن مواجه می‌شوند، با گذشت زمان و با کمک والدین و سایر افراد بزرگسال حلّ خواهد شد.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره‌ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *