تکنیک رفتار با لجبازی کودک سه ساله

تکنیک رفتار با لجبازی کودک سه ساله

در این پست به بررسی تکنیک های رفتار با لجبازی کودک سه ساله می‌پردازیم. یک مرحله طبیعی که هر کودک در برهه زمانی 18 ماهگی تا 3 سالگی پشت سر می‌گذارد لجبازی است. در 3 سالگی کودک متوجه می‌شود که توانایی رد درخواست دیگران را دارد. از این رو برای به رخ کشیدن قدرت خود شروع به رد کردن درخواست‌های دیگران می‌نماید تا میزان قدرت خود را بیازماید. توانایی رد هر درخواست جه در مورد پوشیدن لباس، درآوردن لباس، استحمام کردن، از خواب برخواستن یا به رختخواب رفتن برای او لذت‌بخش است. هر چند این موارد برای والدین خسته کننده و آزار دهنده است. حال در ادامه شما رو با روش‌ها و تکنیک‌هایی برای مقابله با لجبازی کودک 3 ساله شما آشنا می کنیم.

صحبت با لحن مناسب

سه سال اول زندگی کودک دوران حیاتی اوست. مغز کودکان در این مرحله در حال رشد، یادگیری و ذخیره اطلاعات جهت بکارگیری آن‌هاست. در سه سالگی ممکن است بسیاری از رفتارهای کودک لجبازانه یا بی‌ادبانه به نظر آید، اما باید دانست که این رفتارها بخش طبیعی فرآیند یادگیری درباره علت و معلول‌هاست. زبان و لحن صحبت شما برای کودک سه ساله تان معانی مختلفی دارد. او به راحتی لحن صحبت شما را یاد می‌گیرد و تقلید می‌کند. شما شاید گاهی ازین رفتار لجبازانه و تقلید کودک سه ساله خسته شوید و کنترل‌تان را از دست بدهید. در این مواقع نباید از زبان توهین‌آمیز و نامناسب استفاده کنید، زیرا کودک سه ساله با تقلید از شما به همان شیوه پاسخ خواهد داد و زمینه لجبازی بیشتر فراهم می‌شود. صمیمانه و با آرامش با او حرف بزنید تا کودک هم یاد بگیرد محیط خانه محل آرامش و احترام است.کنترل خود را از دست ندهید. در برخورد با کودک لجباز سه ساله تان صبورانه با او حرف بزنید و آرامش‌تان را از دست ندهید. برای کنترل و رفتار مناسب با کودک لجباز سه ساله خود مانند او فکر و رفتار نمایید. با داد و فریاد فقط لجبازی او را شدت می‌بخشید.

عدم پیگیری زیاد در برابر لجبازی کودک سه ساله

کودکان لجباز سه ساله را دست کم نگیرید، او بهتر از هر کسی شما را می‌‌شناسد و می‌‌داند چه مواقعی و در چه شرایطی به شما واکنش نشان دهد. با توجه بیش از حد شما به کودک سه ساله مسائل و مشکلاتش حل نخواهد شد. اگر برای هر چالشی او را بازجویی‌کنید و سوالاتی مثل «چه اتفاقی افتاده، چرا ناراحتی؟» را بکار ببرید، لحن پرسشگر شما او را بیشتر به لجبازی می‌کشد. از این رو هر بار که قشقرق به پا کرد پیگیر نباشید، کمی او را تنها بگذارید و مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی او حالت عادی برمی‌گردد. به ویژه مادران باید این هنر را خوب یاد بگیرند، زیرا آنها بیشتر با کودک برخورد دارند.

لجبازی کودک 3 ساله

 نشان دهید که درکش می‌کنید

معمولا کودک لجباز سه ساله بسیار عاطفی و حساس است. وقتی رفتارهای لجبازانه انجام می‌دهد، در حقیقت از نگاه و برخورد شما می‌ترسند. اگر کودک لجبازی سه ساله دارید سعی کنید به او نشان دهید که به او اعتماد و ایمان دارید و هر چیزی که راجع بهش صحبت می‌‌کند را باور می‌کنید. نادیده گرفتن صحبت‌های کودک و عدم اعتماد به او اشتباه بزرگی است. با برقراری ارتباط مناسب و درک کودک، می‌توانید عواطف، احساسات و علت لجبازی کودک سه ساله تان را بهتر درک کنید.به رفتارهای نامناسب‌اش واکنش نشان دهید واکنش به رفتار نامناسب به معنای فریاد بر سر کودک نیست. نه داد بزنید و نه به خاطر دوست داشتن بیش از حد کودکتان، عملکرد غلط و اشتباهاتش را نادیده بگیرید. اگر نادیده بگیرید کودک تحریک می‌شود تا آن اشتباه را دوباره انجام دهد. شما باید هنگام رفتارهای نامناسب کودک، فوراً و به روش مناسب بفهمانید کارش اشتباه است تا کودک سه ساله به خود اجازه ندهد آن را در خانه یا خارج از خانه تکرار کند. اگر امروز به رفتارهای نامناسبش واکنش نشان ندهید در آینده بسیار پشیمان خواهید شد.

بی‌‌اعتنایی در مواقع لزوم

بعضی کودکان لجباز سه ساله عادت دارند که واکنش‌های نامناسب و خشن از خود نشان دهند و گاهی ممکن است ازروی لجبازی به حرفتان هم گوش ندهند و عصبانیتتان هم برایشان مهم نیست. هر موقع متوجه لجبازی او شدید، با صحبت و درخواست انجام کاری حواسش را از لجبازی پرت کنید. عشق و علاقه خود را به او نشان دهید و مهم‌تر اینکه طوری به او اهمیت بدهید که احساس کند یک کودک خاص در خانواده است. باید بدانید گاهی بعضی رفتارها و موقعیت‌ها موجب لجبازی او می‌شوند. سیاست نادیده گرفتن لجبازی کودک سه ساله روش بسیار خوبی برای خلاص شدن از لجبازی اوست.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *