نحوه برخورد با کودکان دروغگو

نحوه برخورد با کودکان دروغگو زیر سنین مدرسه

در این مطلب قصد داریم با نحوه برخورد با کودکان دروغگو آشنا شویم. برای کودکان قبل از سنین مدرسه، به کار بردن لفظ «دروغگو» جایز نیست؛ چرا که آنها بیشتر خیال پردازی می کنند. به وسیله اطلاعاتی که از دروغ کودک به دست می آورید می توانید به او کمک کنید تا واقعیت و افکار خیالی را از هم تشخیص دهند. مثلا وقتی می گوید: یک سگ پرنده وارد اتاقم شده است، به جای انکار و اثبات دروغ، با مهربانی از او سوال کنید “تو دوست داشتی یک سگ پرنده در اتاقت داشته باشی؟”، “اگر همچین چیزی داشتی با او چه کار می کردی؟”.

یا مثلا وقتی فرزندتان در مورد ماشین کنترلی پرنده اش با دوستانش حرف می زند و آن را توصیف می کند، می توانید به او پیشنهاد دهید که به دوستانش بگوید شوخی کرده و واقعیت را توضیح دهد.

1-نحوه برخورد با کودکان دروغگو | انتخاب تنبیهی متناسب و کمک به ابراز احساسات کودک

برخی مواقع دلیل دروغگویی کودک به این دلیل است که نمی‌تواند احساسات واقعی خود را بروز دهد. به او اجازه ابراز احساسات دهید. مثلا ممکن است که کودک از برادر خود ناراحت باشد و از او خوشش نیاید. بگذارید این احساس را به راحتی بیان کنید تا شما بتوانید آن را با احساسات مثبت جایگزین کنید.

برای اشتباه کوچک کودک تان را به سختی تنبیه نکنید. با کمی اخم و با ملایمت به او بگویید “چون فلان چیز را شکستی از دستت ناراحت و عصبیم”، سپس تنبیه کوچکی متناسب با آن کار اشتباه در نظر بگیرید.

وقتی کودک دروغ می گوید با او بحث نکنید و سوال پیچش نکنید. به او اطمینان بدهید که اگر راستش را بگوید، مشکلی برایش پیش نمی‌آید چون دروغگویی جریمه اش را 2 برابر می کند. وحتما به حرفتان عمل کنید.

2- تکالیف سنگین ندهید و توقعات خود را پایین بیاورید

کودکان توانایی‌های محدودی دارند و متناسب با قدرت و توانایی کودک انتظارات خود را متعادل کنید. از کودک توقع نداشته باشید که همه‌ی خواسته‌های شما را انجام دهد. با این کار به مرور دروغگویی او درمان می شود. چون کودک از رنجش والدین و اینکه او را تنبل بشناسند می ترسد، وقتی نمی تواند کاری فراتر از توانش انجام دهد، برای حفظ موقعیتش به دروغ پناه می برد.

3- با تحقیر به دروغ دامن می زنید، به کودک خود محبت کنید

کودکان نیاز به محبت و توجه زیادی دارند. در صورتی که این نیاز در آن‌ها برطرف نشود برای جلب توجه والدین دست به دروغ و فریبکاری می‌زنند.

احساس تحقیر در کودک باعث می شود به شکل گیری شخصیتش ضربه وارد شود و برای جلب توجه دروغ های بزرگ بگوید. کودکی که در خانواده مورد تحقیر و اهانت قرار گرفته با راست گویی و بیان حقیقت نمی تواند افکار دیگران را به خود جلب کند.

حتی در این مواقع او را دروغگو خطاب نکنید. هرگز کودک خود را به ویژه در جمع تحقیر نکرده و از مقایسه او با همسالانش بپرهیزید.

4- ارزش راستگویی را به کودک آموزش دهید

کودک باید یاد بگیرد که دروغ گفتن یک عمل اشتباه است و در مقابل آن راست گویی قرار دارد که عملی باارزش و پسندیده می‌باشد. کودک باید پاداش راستگویی را در عمل و به صورت عینی مشاهده کند.

5-به کودک خود آگاهی دهید

پس از اینکه علت دروغگویی شناسایی شد، باید در مورد دروغ و واقعیت به کودک آگاهی داد. برخی مواقع کودک تنها تخیل پردازی می‌کند و هدفش دروغ گفتن نیست. پس لازم است که واقعیت را به او بفهمانید تا متوجه شود که حرف اشتباه او باعث ناراحتی والدین و اطرافیان شده است و حتی امکان دارد که این حرف در آینده پیامدهای منفی دیگری داشته باشد.

6- والدین منشا اصلی اعتماد به نفس کودک

توانایی های کودک را به او بشناسانید. برای هر کار خوبی که انجام می دهد حتما او را تشویق کنید. از رفتارهای درست او در جمع تعریف کنید. این کار در افزایش اعتماد به نفس کودک تاثیر زیادی دارد. اگر والدین احساس کنند که فرزندشان در حال دروغ گفتن است؛ بهتر است جلوی ادامه حرف‌هایش را بگیرند. سعی کنید در کمال آرامش وی را از رفتار زشتش نه در جمع بلکه در گوشه‌ای با خبر کنید و ترجیحا به او بفهمانید که با دروغ گفتن نمی‌توان زشتی‌ها و تنبلی‌ها را پوشاند. به کودک اطمینان دهید در حالی که گاهی رفتار آنها را دوست ندارید، اما هیچ چیز عشق شما به او را تغییر نمی دهد.

7- شما خود الگو باشید و انعطاف پذیری در مقابل دروغگویی کودکان داشته باشید

دروغ گویی کودک می تواند الگوبرداری از رفتار والدین خود باشد. پس اگر می خواهید فرزندتان دروغ نگوید، شما نیز در هر شرایطی صداقت داشته باشید.

مسلم است که قانون و ضوابط اخلاقی در خانواده بسیار مهم است و بدون آن تربیت کودکان با مشکل مواجه می‌شود. اما گاهی مواقع لازم است که والدین در برابر کودکان انعطاف پذیر باشند و از اشتباهات کوچک کودکان چشم پوشی کنند. ممکن است که کودک از ترس تنبیه و عدم بخشش والدین مرتکب دروغ شود. در صورتی که اشتباهات کودک قابل بخشش بود، او را ببخشید تا نیاز به دروغ گفتن را در خود احساس نکند.

نکات کلیدی در درمان دروغگویی کودکان

هنر عذر خواهی را به فرزندتان بیاموزید و توضیح دهید که همه اشتباه می کنند و باید مسولیت کار خود را قبول کنند. مسئولیت پذیری در کودک دروغگویی او را درمان خواهد کرد.

اگر کودک چیزی را درخانه شکسته، به جای اینکه بگوید «من نکردم» می گوید: «ببخشید». در این صورت فورا بگویید از راستگویی ات خوشحالم و بعد از تحسین رفتار او، در تنبیه کار اشتباه تخفیف قائل شوید.

هرگز از کودک به خاطر اشتباهش بازجویی نکنید؛ این کار او را تحریک می کند تا در دفاع از خود دروغ بگوید.

استفاده از کتاب داستان، فیلم و انیمیشن هایی دررابطه با زشتی دروغ گویی و مزایای راستگویی بسیار می تواند مفید واقع شود.

دروغگویی در نوجوانان

نوجوانی یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی است. در این سن اختیار و توانایی فرد بیش از دوران کودکی است و والدین نمی‌توانند مانند گذشته بر رفتارهای فرزند خود نظارت کنند. در این دوره نوجوانان علاقه بسیار زیادی به روابط اجتماعی و زندگی بیرون از خانه نشان می‌دهند و بیشتر دروغ‌هایشان در این زمینه است.

مثلا در مورد دیر رسیدن به خانه، دوست‌ها و چگونگی خرج کردن پول تو جیبی شان دروغ‌های بسیاری می‌گویند. دروغ گفتن در نوجوانی به دلیل استقلال طلبی و تنهایی طلبی آن‌ها است. نوجوانان فکر می‌کنند که دیگر بزرگ شده‌اند و خودشان می‌توانند به تنهایی تصمیم بگیرند.

نکات مهم در برخورد با دروغگویی نوجوانان

برای رفع دروغگویی‌های نوجوان لازم است که به حریم خصوصی شان احترام بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید که در بحث‌ها شرکت کرده و نظرات خود را بیان کنند.

اگر همواره نوجوان خود را کنترل کنید و به او مشکوک باشید، او نیز برای مقابله با شما دروغ می‌گوید و انگیزه ای برای راست گویی نخواهد داشت. اگر دروغ می‌گوید به او نشان دهید که متوجه دروغ او شده اید و ناراحت هستید اما او را تنبیه نکنید.

نوجوانان از دستوردادن‌های والدین خوششان نمی‌آید و در مقابل دستور مقاومت می‌کنند. در صورت امکان آزادی‌های مجازی به او بدهید تا متوجه شود که شما او را دوست دارید و برای استقلال او احترام قائل هستید. مثلا اگر می‌خواهد به یک جشن تولد معقولانه برود مخالفت نکنید.

نکته

این را بدانید که هرچه قدر هم شرایط تربیتی والدین صحیح باشد بازهم نوجوانان در یک دوره کوتاه با والدین به مشکل می‌خورند چرا که به هرحال اختلاف نسل‌ها در میان همه خانواده‌ها وجود دارد و تغییرات روانی نوجوانان این مساله را تشدید می‌کند. از مشکلات فرار نکنید و با حفظ خونسردی سعی در حل چالش‌ها داشته باشید.

نوجوانان اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند و در اکثر مواقع برای فرار از اشتباهات شان دروغ می‌گویند. از این دروغ‌ها نترسید و فکر نکنید که فرزندتان از دست رفته است. نوجوانی یک فرایند پرپیج و خم است که گذر موفق از آن تحت تاثیر خونسردی، صبر، آگاهی و رفتار صحیح والدین است. برای حل دروغ‌های فرزندتان (هرقدر هم که بزرگ هستند) به دنبال ریشه آن باشید. با برطرف کردن علت، احساس نیاز به دروغ گفتن نیز از بین می‌رود.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکستراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *