هیجانات دوران بلوغ

دوران بلوغ

چگونه هیجانات دوران بلوغ و نوجوانی را کنترل کنیم؟ آنچه نوجوانان به آن نیاز دارند، ابزارهای پایدار و با دسترسی آسان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را بدون ناامیدی، خشم، ترس یا سردرگمی بیاموزند. مدیریت هیجانات چه از نوع مثبت و چه منفی، یکی از مهارت هایی است که به فرد کمک می کند به خودش و اطرافیان کمتر آسیب بزند و از طرفی باعث رشد بهتر خودش شود. خبر خوب این است که این ابزارها برای هر نوجوانی در دسترس هستند. به جای یک فرمول مخفی یا یک داروی درمانگر، کلید ایجاد عادات ساده و روزمره است که از مثبت بودن و تعادل حمایت می‌کند.

‌رو در رو شدن با هیجانات و احساسات

وقتی نوجوانان احساسات شدید و جدیدی را تجربه می‌کنند، گاهی اوقات سعی می‌کنند این احساسات را از خود دور کنند. این کار می‌تواند درست باشد حتی اگر احساسات خوب باشند، مانند غرور، عشق یا شادی. گاهی این احساسات می‌تواند ترسناک و طاقت فرسا باشد. سوار شدن بر موج، ابزاری است که به نوجوانان کمک می‌کند به جای خود درمانی با مواد مخدر یا الکل یا پرت کردن حواس خود با فناوری یا سرگرمی، با تجربه کردن آنچه در درونشان اتفاق می‌افتد، راحت‌تر با موضوع کنار بیایند.

مدیتیشن و ذهن آگاهی

توانایی آرام کردن ذهن و جلوگیری از جریان افکار سرگردان و منفی فواید متعددی برای سلامت روان دارد. نوجوانان می‌توانند با یادگیری نحوه مراقبه با مربی شروع کنند. سپس آن‌ها می‌توانند عادت کنند که هر روز چند لحظه برای تمرین این مهارت وقت بگذارند. یک مطالعه مروری در جان هاپکینز نشان داد که تأثیر مدیتیشن بر علائم اضطراب و افسردگی دقیقاً مشابه تأثیر داروهای ضد افسردگی است.

‌ورزش بدنی

ورزش، یک راه عالی برای نوجوانان است تا هیجانات و انرژی خود را رها کنند و روی چیزی غیر از افکار خود تمرکز کنند. فعالیت بدنی نوجوانان را از فکر و خیال خارج می‌کند. در نتیجه، آن‌ها را مجبور می کند در لحظه حال باشند. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که یک تقویت کننده طبیعی خلق و خو است. علاوه بر این، فعالیت‌های بدنی باعث ایجاد حس موفقیت می‌شود که اعتماد به نفس نوجوانان را افزایش می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت بدنی چقدر می‌تواند در مبارزه با افسردگی موثر باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۲ به طیف وسیعی از مطالعات نشان داد که تمرینات هوازی یا تمرینات قدرتی می‌تواند به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش دهد.

هیجانات دوران بلوغ

خلاقیت و بیان هنری

بیان هنری، روشی قدرتمند برای نوجوانان برای رهاسازی و مدیریت احساسات است. هنگامی که صحبت کردن در مورد آنچه که از سر می‌گذرانید دشوار است، یافتن راه‌های دیگری برای بیان احساسات خود مفید است. علاوه بر این، خلاقیت حالتی از جریان را القا می‌کند – تجربه جذب کامل توسط یک فعالیت. هنگامی که ما درگیر یک جریان هستیم، امواج مغزی ما به امواج آلفا مرتبط با استراحت و آرامش و امواج تتا که در طول مدیتیشن رخ می‌دهند تغییر می‌کنند. طبق تحقیقات، نوجوانان به ویژه از جریان سود می‌برند.

‌تشویق به داشتن یک دفتر برای بیان احساسات نوجوانان

نوشتن نگرانی‌ها، ناامیدی‌ها و حتی رویدادهای شاد می‌تواند به نوجوان شما کمک کند احساسات قوی خود را به سمت چیزی سازنده هدایت کند. به عنوان مثال، نوجوان شما ممکن است از نوشتن بهترین و بدترین چیزی که هر روز رخ داده است لذت ببرد، یا اگر احساس عصبانیت یا غمگینی می‌کند، ممکن است پس از پر کردن یک یا دو صفحه با جزئیات اتفاقات و چگونگی آن، احساس بهتری داشته باشد. باعث شد احساس کنند یکی دیگر از گزینه‌های عالی این است که یک دفتر شکرگزاری داشته باشید. این می‌تواند یک لیست در حال اجرا یا یک پاراگراف توصیفی از چیزهایی باشد که نوجوان شما بابت آن‌ها سپاس‌گزار است. این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در چارچوب ذهنی مثبت‌تری باقی بمانند.

تکنیک‌های آرامش را یاد بگیرید

تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌تواند به نوجوان شما کمک کند تا آرام شود و احساسات نوجوان خود را تحت کنترل درآورد. این توصیه را شنیده‌اید که نفس بکشید و تا ۱۰ بشمارید. معلوم می‌شود که این یک روش عالی برای کاهش فشار خون و ضربان قلب است. این تغییرات فیزیکی به مغز شما می‌گوید که می تواند آرام شود، که به نوبه خود منجر به آرام شدن احساسات می‌شود. می‌توانید نوجوان خود را تشویق کنید تا نفس‌های آهسته و عمیق را امتحان کند.

کلام آخر: کمک به نوجوان خود برای متعادل کردن احساساتش می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما این کار با ورود آن‌ها به بزرگسالی با مکانیسم‌های مقابله و دید سالم از جهان نتیجه خواهد داد.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره‌ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *