چگونه وابستگی عاطفی را از بین ببریم

از بین بردن وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی نوعی وابستگی ناسالم در روابط عاطفی است که در آن فرد به شدت به شخص دیگری وابسته می‌شود و برای تامین نیازهای عاطفی خود به طور کامل به او اتکا می‌کند. این نوع وابستگی می تواند به روابط، عزت نفس و سلامت روان فرد آسیب برساند. برای از بین بردن وابستگی عاطفی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

حفظ عزت نفس و وقار

در گام نخست براى حفظ عزت نفس و وقارتان باید از برقرارى تماس مستقیم (تلفن‎/ پیام ) یا غیرمستقیم (پیغام و پسغام، احوال‌پرسی از طریق دیگران و…) با فردى که ماجرای ازدواج‌تان با او به هم خورده است، بپرهیزید. همچنین از طریق دوستان مشترک‌تان یا همسایه‌ها آمار فعلى او را نگیرید. عزت نفس قوی به شما کمک می‌کند تا به خودتان ایمان داشته باشید و نیازهای عاطفی خود را به طور مستقل برآورده کنید.

بهانه دیدار مجدد

دوم، به بهانه پس دادن یا گرفتن کادو و هدیه و عکس، دیدار دوباره ای نداشته باشید و خود را سبک نکنید. هدف از بین بردن وابستگی عاطفی شکنجه دادن‌تان نیست. شما زمانى رشد پیدا می‌کنید که هوش‌تان را به خودشناسى و خودسازى اختصاص دهید. سپس مقداری از انرژى باقیمانده‌ خودتان را صرف ترمیم زخم‌هاى عاطفی‌تان کنید. از سوى دیگر، ارتباط ‌هاى به‌هم‌ خورده ‌اى که دوباره بعد از مدتى شروع می‌شوند، معمولا سرانجامی به دنبال ندارند و بار دیگر بهم می خورند. باید به این آگاهی برسید که درگیر وابستگی عاطفی هستید و این وابستگی چه پیامدهایی برای شما دارد.

چگونه وابستگی عاطفی را از بین ببریم؟

ترانه و فیلم

سوم، از شنیدن ترانه‌ها و اشعار و دیدن فیلم‌هایى که از فراق و بى‌وفایى و فرو ریختن کاخ آرزوها حکایت می‌کنند، اکیدا بپرهیزید. مطالعات نشان داده اند که این اشعار یا فیلمنامه‌ها، فرافکنى سایه‌هاى شعرا و سازندگان‌شان است و تنها کارى که نمى‌کنند رشد شماست. شنیدن این اشعار و دیدن این فلیم ها در روزهایی که شما فشار روانى زیادی را متحمل هستید تنها باعث مى ‌شود که شما به نتایج ناامیدکننده و غلطى برسید.

پناه به عشق واقعی

چهارم، به دامان عشق پدر و مادر و دوستان واقعی‌تان پناه ببرید.  در این دوران بازیافت روحى-عاطفى از انرژى روانى بى‌دریغ این عزیزان استفاده کنید. آگاهانه بعد از پذیرفتن مسؤولیت‌تان در وقایع رخ داده، از عشق بیکران الهى استفاده کنید که دل خستگى شما را برطرف کند. همچنین باید گفت که ترک اعتیاد عاطفى بسیار سخت است و اگر علائم ترک عاطفی شدید باشد، در فرد نشانه هایی مانند افسردگى با علائم جسمى (بى ‌خوابى، بى ‌اشتهایى، تحلیل میل جنسى) روحى (نا امیدى، احساس بى ‌ارزشى، فکر به خودکشى) فکرى (حافظه‌ مختل، اختلال تمرکز) ظاهر مى‌ شود…

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره‌ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *