کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر

کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر

کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر است. ازدواج يکی از مهمترين حوادث و رويدادهای زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضاف بر اينکه اگر به نحو صحيح انجام پذيرد بسياری از نيازهای انسان اعم از نيازهای عاطفی و جنسی را تامين و باعث آرامش روحی انسان می شود. یکی از مهمترین معیارها در انتخاب همسر، کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسراست که مورد سفارش اسلام نیز میباشد. لذا در این پست، مطالبی در این خصوص ارائه میگردد.

در رابطه با کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر گفتني است كه کفو هم بودن دو همسر يعني تناسب، همتايي، هماهنگي، هم شأني، سنخيت و همطرازي دختر و پسر و از آنجا که ازدواج، نوعي ترکيب بين دو انسان و دو خانواده است هر قدر بين اين دو عنصر هماهنگي، همفکري، تناسب و سنخيت روحي و اخلاقي جسمي بيشتر باشد اين ترکيب استوارتر، مستحکمتر، شيرين تر و جاودانه تر خواهد بود و هر چه هماهنگي و تناسب کمتر باشد زندگي سست تر، کم ثمرتر، و ناپايدارتر خواهد بود.

موضوع همتايي و کفويت را مي توان در موارد زير خرد کرد:

1. همتايي ديني و ايماني

زن متدين و پايبند به قوانين و اصول و فروع اسلام، بايد با انساني مانند خود ازدواج کند البته تناسب صد در صد امکان ندارد اما هر چه به هم نزديک تر باشند و فاصله کمتر باشد بهتر است. انسان مؤمن اگر با همسر بي ايمان ازدواج کند و نتواند او را متدين نمايد يا بايد همرنگ او شده و بي دين شود و يا در برابر او مقاومت کند و دائما نزاع و زد و خورد داشته باشد که هر دو خسارت بزرگي است و فرزنداني که محصول چنين زندگي هاي آشوب زده اي باشند به سعادت نمي رسند. از این رو کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر بسیار امر مهمی است.

2. همتايي و کفويت

در مسائل فرهنگي و فکري: تفاهم و توافق فکري و فرهنگي ميان دو همسر در زندگي مشترک نقش اساسي دارد. براي ايجاد يک زندگي پويا و پر بار بايد معماران اين کانون بتوانند يکديگر را درک نموده و مکنونات و محتويات دروني خود را به هم تفهيم کنند و در بسياري از موارد تصميم مشترک و يکسان گرفته و بر مبناي آن عمل کنند و در فراز و نشيب هاي زندگي ياور همديگر باشند و فرزندان خو را بر اساس يک طرح هماهنگ تربيت کنند.

تناسب فرهنگی

و از آنجا که يکي از تناسب هايي که بايد مورد توجه دختر و پسر قرار گيرد تناسب فرهنگي است اگر دختر مورد نظر از شهرستاني است که با فرهنگ و سطح فرهنگي و اجتماعي شما و خانواده تان هم افق است و از تناسب کافي برخورداريد مشکلي را ايجاد نخواهد کرد ولي اگر از دو فرهنگ متفاوتي هستيد که ممکن است به تعارض منجر شود و پايه هاي زندگي مشترکتان را سست مي کند، بهتر آن است که از آن صرف نظر کنيد. اين موضوع و تشخيص آن بستگي به اندکي تحقيق و بررسي و اشنايي بيشتر با سطح فرهنگي شهرستان مورد نظر است و مي توان آن را در جلسات گفتگو و رفت و آمد به آنجا روشن کرد.

3. همتايي و کفويت اخلاقي

اين همتايي از مهمترين موارد کفويت و همتايي بين زن و شوهر است ممکن است زن و شوهر از جهت ديني کفو همديگر باشند ولي از جهت اخلاقي نه. نظير جريان ازدواج زيد بن حارثه با زينب دختر عمه پيامبر اکرم(ص) که هر دو متدين و با ايمان بودند اما از جهت اخلاقي با هم تفاهم نداشتند و علي رغم اين که پيامبر اکرم(ص) با آنها بارها صحبت کردند و به تفاهم و سازش سفارش کردند ولي آنها توان تحمل همديگر را نداشتند. خلاصه چون اخلاقشان با هم جور در نمي آمد و علي رغم ايمان و تدين شان نتوانستند زندگي مشترکشان را ادامه دهند.

بنابراين نبايد پنداشت که تنها متدين بودن زن و شوهر براي زندگي موفق کافي است بلکه هماهنگي و کفويت در مسائل اخلاقي و تناسب از اين نظر مهم است.

4. کفويت در تحصيلات

بهتر است زن و شوهر از نظر معلومات و تحصيلات علمي خيلي با هم فاصله نداشته باشند تا تفاهم بيشتري در زندگي شان وجود داشته باشد.

5. کفويت جسمي و جنسي

توازن و تناسب جسمي و جنسي در زندگي همسران نقش مهمي دارد. مسائل جنسي يکي از ارکان اصلي زندگي زناشويي است. ارضاء و رضايت جنسي زن و شوهر از همديگر تأثير عميقي در موفقيت زندگي شان دارد.

همان گونه که عدم اشباع و نارضايتي جنسي آنان تأثير مخرب و خطرناکي بر کل زندگي باقي مي گذارد زيرا اگر ناراضي باشند از همديگر متنفر مي شوند و چون گاهي خجالت مي کشند موضوع را مطرح کنند و عدم ارضاء خود از طرف مقابل را به او بگويند به سردي روابط عاطفي و خانوادگي کشيده مي شود و به تدريج ضربه هاي سهمگيني به دو طرف مي زند.

يعني اگر يکي از دو همسر از نظر جسمي و جنسي قوي و گرم مزاج و ديگري ضعيف و سرد مزاج باشد در زندگي شان دچار مشکل مي شود. از این رو کفویت و تناسب معیاری مهم در انتخاب همسر را جدی بگیرید.

کلینیک ذهن زیبا با هدف رفع مشکلات جنسی افراد و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی به عنوان یکی از فعال ترین مراکز سکس تراپی کشور با دارا بودن کارشناسان و پزشکان خبره و با تجربه همراه شما هموطنان عزیز است. جهت دریافت وقت مشاوره تلفنی و حضوری با شماره ی 09353167886 تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *