در ادامه مباحث اضطراب و رهایی از اضطراب در بخش سوم از این مطلب راهکار هایی برای مقابله با اضطراب را عنوان می کنیم.

در زمان مقابله با اضطراب به این نکات توجه داشته باشید:

یک جعبه ابزار اضطراب درست کنید.

وقتی با موقعیت هایی مواجه شدید که اضطرابتان شدت گرفت بهتر است جعبه ابزاری داشته باشید تا بتوانید فورا از آن برای کاهش اضطراب استفاده کنید. ابزارهای زیر را با خودتان حمل کنید و موقع نیاز از آنها استفاده کنید.

سوال پرسیدن:

بر اساس تجارب گذشته‌تان، سوال هایی برای اینکه هنگام اضطراب از خودتان بپرسید آماده داشته باشید: در یک مقیاس 1 تا 10 مشخص کنید اضطرابی که دارید و موقعیتی که در آن هستید چقدر با هم تناسب دارند؟ بیرون رفتن نوجوان من و اضطرابی که من دارم آیا متناسب هستند؟ نتایج فاجعه بار و داستان هایی که ذهن من می سازد چقدر تا به حال به واقعیت تبدیل شده اند؟ حتی اگر مشکلی واقعا وجود داشته باشد، قادر به یافتن بهترین/سالم ترین و رضایت بخش ترین راه حل هستم؟ به عبارت دیگر، بر اساس تجارب قبلی خود و پاسخ های موفقیت آمیزی که به موقعیت های قبلی داده اید، نگاه واقع بینانه تری به شرایط حاضر خود داشته باشید.

اقدام کردن:

این اقدام می تواند شامل قدم زدن، مراقبه، گوش دادن به موزیک، ورزش کردن یا به باشگاه رفتن، تماس گرفتن با یک دوست، شرکت در مراسم مذهبی، نوشتن خاطرات روزانه و یوگا باشد. هر آنچه به آرامش شما کمک کند(در صورتی که ضرر جدیدی به شما نزند مثل سیگار کشیدن) برای شما مفید خواهد بود.

کنترل واکنش های فیزیکی:

نشانه های جسمی اضطراب مثل تپش قلب، تنفس سریع، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا و غیره را چطور مدیریت می کنید؟ اگر شما هم این علائم را دارید می توانید از تکنیک های ریلکسیشن، تنفس شکمی و مدیتیشن استفاده کنید.
کلید مدیریت اضطراب این است که اولا بفهمیم اضطراب چه کارکردی برای ما دارد، چه چیزهایی اضطراب را در ما راه می اندازد و ارزش های ما چیست و در نهایت تلاش کنیم و تکنیک های درستی برای مدیریت آن به کار ببریم.

ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *